torsdag 5 mars 2020

"California dreaming" och Bernie Sanders

Bernie Sanders vann alltså primärvalet i Kalifornien. Det är för mig extra roligt, då jag i alla fall sedan 12-årsåldern tyckt att det är något visst med Kalifornien.

Och det är ju också definitivt något visst med Sanders....

För att hitta någon presidentkandidat som på samma sätt som Sanders gav ett hopp om genuin förändring i USA får man nog gå tillbaka till .. Abraham Lincoln....

Så dagen till ära länkar jag till California Dreaming med The Mamas & the Papas.

Och hoppas att drömmen denna gång är en sanndröm.


The Mamas & the Papas 1967. 

2 kommentarer:

Verutschkow sa...

Kalifornien är ju f ö den delstat där såväl Jerry Brown (herr Linda Ronstadt ett
tag) som muskelmannen Arnold Schwarzenegger och Bfilmstjärnan Ronald Reagan under
olika tider tjänstgjort som guvernör efter att ha valts till ämbetet. Däremot
misslyckades tidigare vicepresidenten Richard M Nixon gruvligt i sitt försök och
valde därefter att lämna politiken med några bittra ord riktade till journalist-
kåren ...

https://en.wikipedia.org/wiki/1962_California_gubernatorial_election

Erik Rodenborg sa...

Intressant. Men Nixon fick ju en rejäl revansch 1968, men bara för att 1974 bli den enda USA-presidenten någonsin som avgått för att slippa ett riksrättsmål.

Opinionen i Kalifornien har på senare år verkat gått till vänster och delstatens ledning markerade mycket hårt mot Trump efter att han blev vald.

1967 ville jag som tolvåring bo i San Francisco efter att ha läst om hippies och flower power. Och under ytan finns lite av den känslan kvar - och alltså gladde jag mig extra åt Sanders seger där...

JK Rowling om transfrågor

I det häxjaktsliknande drevet som har skapats efter att Harry Potter- författaren JK Rowling twittrat om translagen i Skottand kan det finna...