torsdag 19 mars 2020

Händer verkligen detta?

Uppriktigt sagt. Hela den covin14-situation som vi nu är i känns för mig skrämmande, men framförallt overklig. Som en blandning av en mardröm och av att plötsligt upptäcka att jag hamnat i en historiebok, om ska vi kanske säga, digerdöden.

Gång på gång har tanken "händer verkligen detta?" dykt upp.

Det är svårt att förklara denna totala känsla av overklighet... Jag vet att fruktansvärda saker händer, men att befinna sig i mitten av just en dödsbringande pest.. Det ger verkligen ett underligt intryck av att befinna sig i just en historiebok....
-------------------------------------------------------
TILLÄGG
Jag har faktiskt svårt att förstå varför virus ens finns. Bakterier kan jag tycka mig förstå, men virus - det är svårt att förstå hur de överhuvudtaget kunnat uppstå. En organism som endast lever genom att omprogrammera cellerna i en annan organism.

TILLÄGG 2
 !!!!!! "Rökare och före detta rökare som insjuknar i covid-19 löper 14 gånger större risk än icke-rökare att bli allvarligt sjuka eller dö, rapporterar Ekot med hänvisning till en ny kinesisk studie." /Jag undrar hur viruset reagerar på snusare... / Se vidare här.


Pestoffer begravs i Tournai.., Målning från 1300-talet.

Inga kommentarer:

Langoljärerna

Den kanske mest fascinerande, och en av de mest skrämmande, av Stephen Kings berättelser är nog  "Langoljärerna". Jag läste den n...