lördag 15 maj 2021

OAS, de Gaulle och Algeriet

Ser nu att  franska officerare har hotat med att ett inbördeskrig kan bli nödvändigt för att bekämpa hotet från islam. Det är ju i så fall inte den första gången.

Såväl 1958 som 1961 genomförde franska officerare vad som kan beskrivas som partiella militärkupper för att bekämpa muslimer. Med partiella menar jag att de endast tog makten i den då franska kolonin Algeriet. Syftet var båda gångerna att Algeriet skulle bevaras som en fransk koloni, och att alla krafter skulle sättas in för att krossa FLN, en gerillarörelse som kämpade för att Frankrike skulle drivas ut från Algeriet. Och för att den den stora majoriteten av befolkningen som var muslimer skulle få styra sig själva.

Vid kuppen 1958 ställde de revolterande franska officerarna kravet att regeringen skulle avgå och att general Charles de Gaulle skulle bli president. . Deras illusioner om de Gaulle var lite märkliga. Under andra världskriget hade den militära ledningen i Algeriet stött Vichyregimen, och därmed indirekt Nazi-Tyskland. Medan de Gaulle hade lämnat Frankrike och ställt sig i spetsen för de delar av armén som ville bekämpa Nazi-Tyskland. 

de Gaulle ville absolut bli president,  man han hade inga planer på att verka för  att Algeriet skulle förbli franskt. Men han lyckades  lura högerofficerarna att han stod på deras sida. Genom kryptiska kommentarer, som ex.vis "Jag förstår er" när han besökte Algeriet. En gång avslutade han till och med ett tal där, med att ropa "Leve det franska Algeriet".

Underligt nog var även befrielserörelsen FLN positiv till att de Gaulle skulle ta över. Möjligen visste de något om generalen som högerofficerarna inte visste.

Nåväl, det franka parlamentet gav efter för generalerna. General de Gaulle blev nu president.

När han väl fick makten började han  systematiskt att arbeta på att försvaga högergeneralernas  ställning. Den ena efter den andra placerades om, eller degraderades, så att de inte länge skulle kunna förbli  en maktfaktor i Algeriet. de Gaulle inledde också  förhandlingar med FLN och genomförde en folkomröstning, där även de algeriska muslimerna fick rösta. . Frågan var om den algeriska majoriteten skulle få bestämma om de ville bli självständiga från Frankrike. Det blev en stor majoritet för ja. 

Några månader senare, i april 1961, för lite mer än 60 år sedan, genomfördes en ny militärkupp i Algeriet. Fortfarande var kravet att Algeriet skulle förbli franskt. Men regeringsparollen var nu den motsatta. Nu var kravet att de Gaulle skulle avgå.

Kuppgeneralerna var dock inga rena idioter. De hade tagit makten i Algeriet men när de så att säga sonderade terrängen insåg de att den del av den fransa armén som fanns i moderlandet nästan helt stödde de Gaulle. De kapitulerade.

Men det kom en fortsättning. De ledare för kuppen som inte hade fängslats utan gömt sig, hade redan före kuppförsöket bildat ”Organisation armée secrète” (OAS). Denna "hemliga" (men så värst hemlig blev den ju inte) organisation kom snart att urarta till en vidrig terrororganisation som ironiskt nog  hade en hel del likheter med långt senare islamistiska terroristorganisationer som IS och Al Qaida 

I Algeriet genomförde OAS rena massakrer på den muslimska civilbefolkningen. Dessutom angreps de delar av den franska armén som stod på de Gaulles sida. 

I Frankrike mördades  politiker och andra som var för Algeriets självständighet. Dessutom attackerades officerare som stödde de Gaulle. Men den som var nummer ett på deras dödslista var de Gaulle själv.

Nu till lite personliga reflektioner. Ett av mina mest tydliga barndomsminnen var när jag satt i min farmors kök någon gång i slutet av mars 1962. Det var nyheter och uppläsaren sa att de Gaulle hade hållit ett tal där han förklarade att hela den franska statens resurser skulle sättas in för att krossa OAS. Jag nästan rös av välbehag. 

För kampen mellan de Gaulle och OAS är nog den tidigaste politiska fråga där jag haft en åsikt. Jag visste ungefär att Algeriet ville bli fritt, Och de Gaulle hade gått med på det, och det otäcka OAS  mördade  folk som just ville att Algeriet skulle bli fritt.  Jag hatade OAS. Och jag beundrade de Gaulle. 

Hur mycket jag beundrade honom visas av något jag sa, som jag inte minns men som jag långt senare fått berättat för mig. Det var när jag just skulle börja ettan hösten 1962. Någon vuxen hade berättat för mig att om några år skulle jag få läsa språk. Först engelska, men sedan skulle jag få välja mellan tyska och franska. Hen hade frågat om jag hade några tankar om vad jag skulle välja då. Jag ska ha svarat - "Jag vill läsa franska, för jag vill kunna det språk som president de Gaulle talar". *

Barndomens idoldyrkan kan man ju efteråt se som naiv. Men när det gäller de Gaulle finns den i viss mån kvar - förstås i mycket modifierade former. Det är ytterst få borgerliga politiker som jag beundrar,  men de Gaulle är nog den främste av dessa. 

För att återgå till handlingen. OAS hade sammanlagt smitt kanske 20 planer på att döda de Gaulle, men endast några få av dem kom till skott.  

I september 1961 placerades en bomb på en väg där de Gaulles bil skulle köra. Bomben exploderade inte i rätt tid. de Gaulle gick ut ur bilen och ska ha sagt - "Ska det  här föreställa ett skämt?". Ett annat försök genomfördes i augusti 1962, Då blev  de Gaulles bil beskjuten, de Gaulle ska även där ha gått ut ur bilen -  och sagt "Dessa herrar är uppenbarligen usla skyttar" 

Normalt sett brukar jag inte gilla den typen av macho-retorik, men just hår gör jag det faktiskt . 

Nåväl, Algeriet blev självständigt i juni 1962. Det  skulle med all säkerhet (förr eller senare) skett även utan de Gaulle. Men hans sätt att hantera de högerextrema delarna i armén är det mycket svårt att inte beundra. Dessa militärers illusioner i de Gaulle  bidrog till  deras fall. Det är ovisst om de svaga franska regeringar som kom före de Gaulle skulle ha kunnat hantera dessa fascistiska militärer. Men de Gaulle använde först list, för att locka in dem i fällan. Sedan använde han sin obestridliga auktoritet för att upprätthålla stödet från de delar av armén som inte var direkt insyltade i den högerextrema byken.

Ja, de Gaulle ÄR nog en av de mest imponerande borgerliga politikerna under  nittonhundratalet. Definitivt . 
------
*Men när jag skulle börja i sjuan, och skulle välja mellan tyska och franska, hade nog idolkulten falnat lite. För till sist valde jag ändå tyska. 


Nedan.  En ganska så ung  Charles de Gaulle. Bilden är från 1942. 
 

26 kommentarer:

Verutschkow sa...

När FLN lade ner tog FNL över, skulle man kanske kunna säga om man ser på
engagemanget utomlands ...

Erik Rodenborg sa...

Ja, de två bokstavskombinationerna betyder ju samma sak - Nationella befrielsefronten. FNL i Sydvietnam bildades i december 1960, men det var först 1965 som det i västvärlden började uppstå en massiv opinion till stöd för den.

Verutschkow sa...

Blir lite konstigt när man tänker tillbaka och inser att det fanns
krigförande stater i EU/EG för länge sedan. Idag slåss ju inte ens
Grekland och Turkiet med varandra, bara småjäklas lite ...

Erik Rodenborg sa...

EU-länder har väl vad jag vet aldrig fört krig med varandra. De krig de fört har främst varit strider mot motståndsgrupper i kolonier och från och med mitten ax sextiotalet ibland i före detta kolonier.

Annars invaderade ju Turkiet EU-landet Cypern 1974, ett krig riktat mot de grekcypriotiska fasciststyrkor som hade tagit makten i en kupp. Turkiets invasion skedde för att försvara de turkcyprioter, som hotades av terror från den nya kuppregeringen på Cypern.

Tidlösa sa...

Men Cypern var väl inte medlemmar av EG?

Erik Rodenborg sa...

Du har rätt, de blev medlemmar (i EU) först 2004. Jag läste fel när jag först kollade det, fick av någon outgrundlig anledning för mig att de gick med (i EEC) 1958.

Verutschkow sa...

Skrev kanske lite konstigare än jag borde. EG grundades ju ursprungligen
för att inga fler krig skulle uppstå mellan stormakterna Tyskland och
Frankrike och i den meningen har ju organisationen fungerat.

Turkiet är ju inte ens medlem och väldigt långt ifrån även om man troddes
vara nära för några år sedan. Men Erdogan är ju otänkbar som statschef i
en stat som är medlem i EU (fast inte Orban).

Däremot är både Grekland och Turkiet med i NATO och kanske just därför
inte i krig med varandra för tillfället ...

Tidlösa sa...

Har du kollat på "Dokument inifrån: De utvalda barnen"? Alla tre avsnitt är nu utlagda på SVT Play. Rätt oväntad vändning i sista avsnittet...

Erik Rodenborg sa...

Vet inte om jag ser det före månadsskiftet. Den typ av abonnemang jag har gör att datortiden kan ta slut före månaden är slut. Och det som är av hög bildkvalitet gör att det snabbare tar slut. Man kan alltså se mycket av YouTube utan att det tar slut, men om man ser mycket av SVT tar det slut snabbare.

Verutschkow sa...

"Den typ av abonnemang jag har gör att datortiden kan ta slut före månaden är slut"

Kan du se hur tiden räknas ned ? Som den t ex gör om man sitter på
ett offentligt bibliotek vid deras datorer ?

Verutschkow sa...

Var förresten Frankrike den enda kolonialmakt som var med i det
ursprungliga EG ? Och har de stater som senare antagits aldrig
haft kolonier eller i vart fall lämnat ifrån sig dem tidigare ?

Nuförtiden framstår väl EU mera som någon sorts fredsprojekt och
länderna i forna Jugoslavien var ju inte medlemmar då. Men det
viktigaste är ändå att Tyskland och Frankrike, dessa stormakter
inte krigar med varandra ...

Själv har jag blivit mera EUvän med åren. Hur är det med dig ?

Erik Rodenborg sa...

Ver


"Kan du se hur tiden räknas ned ? Som den t ex gör om man sitter på
ett offentligt bibliotek vid deras datorer?".

Nej.

Erik Rodenborg sa...

"Var förresten Frankrike den enda kolonialmakt som var med i det
ursprungliga EG?"

Belgien var väl med från början och då var Kongo en belgisk koloni.

Erik Rodenborg sa...

"Och har de stater som senare antagits aldrig
haft kolonier eller i vart fall lämnat ifrån sig dem tidigare?"

Vad menar du med tidigare? Storbritannien hade en massa kolonier men jag tror att alla eller de allra flesta hade blivit självständiga när landet kom in i EEC, eller EG.

Verutschkow sa...

"Och har de stater som senare antagits aldrig
haft kolonier eller i vart fall lämnat ifrån sig dem tidigare?"

Det där ser konstigt ut. Undrar vad jag egentligen menade ...

Men Belgien hade alltså också kolonier i början av EG (enligt dig).

Vad gäller de Gaulle, denne lätt oberäknelige man, så har jag
det här ungdomsminnet. Inte från årtalet 1967 utan från att ha
läst om saken i vart fall i början av 70talet. Jag var inte
riktigt lika brådmogen som du ...

"Tidvis har det till och med lett till internationella förvecklingar. Som när dåvarande franske presidenten Charles de Gaulle besökte Montreal, Quebecs "huvudstad" 1967. När han avslutade sitt tal ropade de Gaulle "vive le Quebec libre", leve det fria Quebec. Uttalandet fördömdes av Kanadas dåvarande ledare och förpestade relationerna mellan de två länderna."

Erik Rodenborg sa...

En enkel koll visar att Kongo blev självständigt 30 juni 1960, medan Belgien blev medlem i det som då hette EEC, och som numera heter EU, 1 januari 1958. Belgien var alltså kolonialmakt när de gick med i det som nu heter EU.

Jag minns de Gaulles uttalande. Jag tycker det på något sett var sympatiskt. Han bröt mot elementära diplomatiska regler och sa vad han innerst inne tyckte. Det gör honom ju till en mycket ovanlig statsman.

Verutschkow sa...

"En enkel koll visar att ..."

Hur skall jag kunna göra det utan dator ?

Erik Rodenborg sa...


Ver

"Hur skall jag kunna göra det utan dator?" Och hur har du i så fall kunnat skriva dessa ord utan dator?

Verutschkow sa...

Jag är flexibel ...

Anonym sa...

Fanns det inte rykten om en planerad statskupp
vid tiden för Algerietskrigets mest kritiskapunkt,inom
den franska armen?

Anonym sa...

När priserna nu är så prispressade på abonnemang för Internet
så kan det knappast vara ekonomin som sätter hinder för någon
att fritt vara på nätet. Jag vet inte vad det är för typ av
abonnemang som ens finns som inte kan utnyttjas utan begränsning
av en privatperson. Har du R ingen ansluten operatör i huset
som tex Comhem? Att ha en viss MB/GB per månad som rinner ut innan
perioden är slut kan vara en stressfaktor som jag inte skulle vilja ha.

Erik Rodenborg sa...

Anonym 12.30

Jag har Telia. De har ett alternativ där man kan vara så mycket som man vill på nätet. Men det verkade så krångligt, de skulle skicka en ny router inom två veckor, dessutom skulle jag inte få behålla Huawei - som jag av någon sorts anti-amerikanska skäl gärna vill behålla. ;-)

Så jag valde ett annat alternativ med mycket fler GB än jag hade innan, och det har hittills fungerat. Den dag det inte fungerar byter jag till alternativet obegränsat, hur krångligt det än må vara.

Erik Rodenborg sa...

Anonym 12.24.

Det skedde ju två statskupper, men ingen av dem nådde själva Frankrike. De rykten som fanns var väl att den senare av dessa skulle sprida sig till Frankrike. Man var rädd för bombanfall och flygburna trupper i Paris. Men som jag skrev - konspiratörerna i de armë-enheter som fanns i Algeriet var ändå medvetna om att de INTE hade majoriteten av officerarna och soldaterna i Frankrike med sig. Så de vågade inte ens försöka.

Erik Rodenborg sa...

Ver
Du har ju i alla fall tillgång till biblioteksdatorer. Att kolla vilket år Kongo blev självständigt och vilket år Belgien gick med i EEC tog mig kanske tre minuter genom Google. Så även om du har begränsad tid vid biblioteksdatorerna torde du ju ha hunnit kolla det...

;-)

Anonym sa...

Telia har jag inte erfarenhet av utan bara Comhem, nu Tele2 som tagit över.
Har en känsla av att Telia är mycket mer svåra att ha att göra med.

Anonym sa...

Då har du rett ut risken för statskupp.
Kommer ihåg en arbetskamrat från tidigt
jobb som hade lämnat Algeriet och var
som många invandrare förkrossad över hur tex
Frankrike behandlat landet och sina invånare.
Och nu ser vi det samma i Nya Kaledonien som
står inför sitt 3:e val om självständighet.
Varje land bör få sin frihet givetvis!

Langoljärerna

Den kanske mest fascinerande, och en av de mest skrämmande, av Stephen Kings berättelser är nog  "Langoljärerna". Jag läste den n...