söndag 2 maj 2021

Hvar fjortonde dag

/Det blev lite fel med datum när jag lade ut detta i natt. Pedantisk som jag är ändrade jag det genast när jag upptäckte det.../

När jag sökte efter något helt annat på SVT Play, stötte jag på detta avsnitt av Hvar fjortonde dag, en programserie som sändes några år i mitten av sextiotalet.  Det sändes väl, antar jag, just var fjortonde dag. Jag minns det redan från när familjen fick TV hösten 1965. 

Det är konstigt att detta avsnitt av SVT Play kallas "Avsnitt ett",. För just detta sändes så sent som  lördagen den 14 oktoner 1967. 

Hur  i allsin dar kan jag veta det? Jo, för den 13  oktober togs jag in på Kronprinsessans Lovisas barnsjukhus. Och från  söndag den 15,  har jag bevarat en dagboksanteckning. Som visserligen inte nämner programmet, men med hjälp av det kommer jag faktiskt ihåg det. 

Barnen på avdelningen fick alltså vara uppe och se på TV på lördagskvällen. 

Det finns nog endast två avsnitt av Hvar fjortonde dag som jag minns detaljer från, mer än rävarna på isen...  Det här är ett av dem. 

Det finns flera anledningar till det. En av dem är nog att en episod ur det, retroaktivt, fyra månader senare fick en ny mening. Det var nämligen så att jag i februari 1968  började  i terapi hos Gösta Harding, den psykiater som intervjuades i programmet. Sedan gick jag till honom fram till juni 1971. 

Det finns förresten en episod i detta avsnitt som är anmärkningsvärd.  Det är  när man alldeles i början tar upp ett ämne som porr. Om man jämför med Cornelis Wreeswijk-sången jag tidigare länkad kan man se att de som bekämpar  porr här behandlas ungefär på samma nedlåtande ironiska sätt  som hos Wreeswijk.  

Wreeswijk var alltså inte någon isolerad excentrisk porrförsvarare......  Hans sång avspeglade nog en syn på porr som på den tiden faktiskt (anmärkningsvärt  nog)  ofta sågs som närmast "politiskt korrekt".

Det var dessutom för många lättare att ha en sådan inställning då, om man betänker att den tidens aktiva porrmotstånd nästan inte alls fördes fram av feminister, utan mest av hårdföra kristna grupper,.. ibland långt ut på högerkanten.  

Programmet var för övrigt ett av de program som jag alltid försökte se på.  Jag tyckte för det mesta att det var roligt.

Bild nedan. Ulf Thorén, programledare för Hvar fjortonde dag.

6 kommentarer:

Rolf J sa...

Ett klassiskt avsnitt av den förträfflige Ulf Thorén upplagt på Youtube
https://youtu.be/ENLOD0lt-9o

Erik Rodenborg sa...

Som sagt en klassiker. Melodin till denna kortfilm om rävar som raskar över isen ärv ju INTE, som ju också påpekas i programmet, "Räven raskar över isen". Men melodin verkade välbekant redan när jag såg programmet första gången. Men jag kan inte komma på vad den har för namn, om den nu har något.

Erik Rodenborg sa...

Fick ett tips på Facebook om "Upp på Källarbacken". Ja, den första melodislingan är identisk, men sedan kommer en annan där jag tycker de skiljer sig år.

https://www.youtube.com/watch?v=PXOUf-Ff7go

Rolf J sa...

Melodin heter Pettersson och framförs av Mats Ohlssons orkester
https://open.spotify.com/track/0WEVloZvwEnnfVhSC7psLz?si=lePn78KUTLuiwEEbwUSIEg&dl_branch=1

Hittar nu inte originalet på Youtube, men här är en annan inspelning
https://youtu.be/i9whV3BLXEE

Erik Rodenborg sa...

Jag måste rusa ut nu, men lyssnar när jag kommer tillbaka. :-)

Erik Rodenborg sa...

PS. Har lyssnat nu. Tack!

Lisbet Garzias egenartade sekt

Kvinnligt inriktade religionsbildningar som betonar kvinnliga aspekter av det gudomliga har min sympati. Men det gäller inte nödvändigtvi...