fredag 22 juni 2018

Om detta med fotbolls-VM

Apropå.....

Jag är komplett ointresserad av fotbolls-VM.

Jag har inte sett en enda match, och jag hoppar alltid snabbt över sporten när jag läser tidningar.

Fram till  för några minuter sedan visste jag absolut ingenting om vem som spelat mot vem, mer än att Sverige torde vara med (om inte skulle nog intresset i detta land vara mindre intensivt).

Men nu råkade jag se en rubrik nånstans att Kroatien tydligen vann mot Argentina. Det var ju roligt för Kroatien.

Jag vet alltså inget om vem som leder, och vilka som är favoriter.

Det sista fotbolls -VM (i alla fall när det gäller herrfotboll) jag försökt följa var det som ägde rum sommaren 1966, då jag var elva år. Jag hejade då inte på Sverige, utan på Portugal, eftersom de hade en spelare vid namn Eusebio som jag av någon anledning blev lite förtjust i.

Vilka grupper av män som slår i flest bollar i motsidans nät intresserar mig inte alls. Däremot kan jag någon enstaka gång vare intresserad av motsvarande sak när det gäller damfotboll. Då har det till och med hänt att jag hejat på Sverige.

Det har jag annars aldrig gjort i några som helst matcher, med ett enda undantag, Det var ishockey-VM tror jag 1969. Då var det nämligen så att om Sverige vann i matchen mot Sovjet skulle Tjeckoslovakiens chanser att vinna mot detta land i VM öka. Och det tyckte jag tjeckerna var förtjänta av så snart efter invasionen den 21 augusti 1968.

Någon kan invända att jag någon gång kan säga att jag håller på AIK. Men det har helt  utomidrottsliga orsaker med rötter i barndomen - jag vet inget om AIK och jag tror mig aldrig sett en enda hel match de spelat i.

Möjligen skulle jag kunna börja heja på AIK:s  damlag, som jag i och för sig inte vet något om heller. Men det kan man ju ändra på, Och om jag sedan blir tillräckligt entusiastisk kan jag kanske till och med gå på några av deras matcher.

Det lär ju dessutom vara billigare att gå på damfotboll. Dessutom är det nog också mindre trängsel på läktaren. Och framförallt torde väl risken att stöta på fotbollshuliganer vara minimal om man går på damfotboll.

Å andra sidan har jag funderat på att gå på i alla fall några av AIK:s damlags fotbollsmatcher i kanske 15 år. Utan att hittills ha gjort något åt saken...
-------------------------
TILLÄGG
Jag skrev ovan: "Då var det nämligen så att om Sverige vann i matchen mot Sovjet skulle Tjeckoslovakiens chanser att vinna mot detta land i VM öka. Och det tyckte jag tjeckerna var förtjänta av så snart efter invasionen den 21 augusti 1968. "

Å andra sidan hoppades jag att Sverige skulle förlora mot Tjeckoslovakien. För om vi hade gjort det skulle Tjeckoslovakien i slutändan vinna mot Sovjet och ta VM-titeln. Tyvärr vann Sverige mot Tjeckoslovakien. Och Sovjet vann VM. Jag var skitsur på svenska laget och tyckte att de i solidaritet med tjeckerna borde ha låtit dom vinna.

Inga kommentarer:

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...