måndag 17 april 2023

Välgjord dokumentär om HP Lovecraft

2020 kom det en ganska så intressant filmdokumentär om Howard Philips Lovecraft. . Den heter "Lovecraft: Fear of the Unknown".

Den kan ses här.

Jag vill gärna rekommendera den till alla som på något sätt är fascinerad av denne märklige skräckförfattare.

Den visade sig förresten vara klart bättre än jag hade förväntat mig. 

I början av dokumentären behandlas för övrigt ganska utförligt något som jag inte visste så mycket om, nämligen Lovecrafts ganska så xenofobiska världsbild.

Det är sant - Lovecraft var ju inte "politiskt korrekt" i någon som helst rimlig mening av ordet. Han verkar också ha skrivit en hel del "politiska" texter som jag nog inte skulle vilja  ta i med tång...

Hans litterära berättelser är ju inte främlingsfientliga i den meningen att de angriper andra folkgrupper. Men personligen ogillade han kraftigt såväl ryssar som  sydeuropéer - och ett stort antal andra folkgrupper, inklusive judar.

Men det märks nästan inte alls i hans berättelser. Om man nu inte ser det som att de kosmiska och demoniska entiteter i dessa, som kom från såväl yttre rymden, som från den avlägsna urtiden, är allegoriska beskrivningar av folkslag på jorden. Men det vore - milt sagt - ganska så långsökt.

För övrigt framgår det i dokumentären att hans främlingsfientliga och rasistiska känslor (det är faktiskt svårt att kalla dem "åsikter") gradvis försvagades genom åren, när hans isolering minskade.

I dokumentären beskrivs hur hans författarskap gradvis utvecklades genom åren. Berättelserna blev efter ett tag mer precisa, och skrevs mot slutet ofta i en pseudodokumentär stil, som ibland nästan kan skapa illusionen av att det är nyhetsbeskrivningar....

Annars är väl Lovecraft ofta mest känd för att han ofta staplar det ena rysliga adjektivet på det andra, på ett sätt som alla skrivarkurser i världen nog skulle avråda ifrån. Men hos honom fungerar det konstigt nog, riktigt bra. Och för övrigt tonades även detta stilistiska särdrag gradvis ned.

Dokumentären ger för övrigt en rad andra intressanta fakta som jag inte kände till. 

I Lin Carters bok "Lovecraft: a look behind the Cthulhu mythos",  får man en mer utförlig beskrivning av hur Lovecrafts litterära universum växte fram...

Lovecraft förtjänar faktiskt en bra dokumentär. Och det tycker jag att denna är.

 

Howard Philips Lovecraft

3 kommentarer:

Tidlösa sa...

https://logik.se/Produkt/the-conservative/

Har inte läst boken, men har sett den tidigare. Det verkar vara *något* slags politisk pamflett...

Erik Rodenborg sa...

Ja, jag har också hört talas om den (den nämns som hastigast i dokumentären). Den skulle förmodligen bli en ruggig läsning. Speciellt som ordet "race" förekommer i presentationen.

Ja, jag tänkte inte på den när jag sa att Lovecraft (dessbättre) inte gav ut politiska pamfletter...

Erik Rodenborg sa...

Jag har ändrat i texten.

Hossi

Sabine Hossenfelder har tydligen fått en asteroid uppkallad efter sig .  NASA ringde henne en dag och sa att de ville ha en asteroid uppka...