lördag 17 december 2022

Sleeping goes better with Coke

Jag har aldrig förstått varför det verkar som att folk får svårare att sova om de dricker kaffe eller andra drycker med koffein (ex.vis cola-drycker). Jag har aldrig märkt något sådant hos mig själv.

Men den senaste tiden har jag testat detta lite mer noggrant. Och jag har märkt att jag faktiskt somnar lättare om jag fått i mig koffein när jag ska sova.

Om jag legat länge och inte kunnat sova och plötsligt upptäcker  att jag har en coca cola stående i rummet och jag dricker den somnar jag ofta ganska snart.

Konstigt är det, men det verkar faktiskt vara så.

2 kommentarer:

Tidlösa sa...

Har ibland råkat ut för samma sak. Gissning: om man har "abstinens" från koffein kan man inte somna, och om man då tar kaffe eller annan koffeinhaltig dryck, får man ett "jämnare" humör...och då somnar man! Händer inte alltid (har inte hänt på rätt länge, faktiskt) men det inträffade till och från för ett antal år sedan!

Erik Rodenborg sa...

Hittade på Facebook en kommentar om att på ålderdomshem använder man ofta kaffe som sömnmedel...

Langoljärerna

Den kanske mest fascinerande, och en av de mest skrämmande, av Stephen Kings berättelser är nog  "Langoljärerna". Jag läste den n...