måndag 19 december 2022

Var Egypten ett slavsamhälle?

 Några reflektioner utifrån en minnesbild för femtio år sedan.  

Som ni nog märkt har jag lämnat min vana att då och då lägga ut länkar till låtar som låg på topplistor för exakt 50 och 55 år sedan.  Men den här dagen gör jag ett undantag, Dels för att idag för 50 år sedan var en intressant dag, dels för att kvällstoppslåten jag länkar till den dagen har en text som jag gärna vill problematisera - inte endast lite gran, utan mycket.

Tisdagen den 19 december 1972 var jag mot min vilja hemma hos mina föräldrar. Jag hade bestämt mig för att för första gången någonsin  inte fira jul med dem. Men det tvingades jag göra ändå.

Varför då? Jag var ju faktiskt 17 år.

Så här var det. På kvällen den 17 december upptäckte jag plötsligt att jag hade fått vattkoppor. Jag var då intagen på ungdomskliniken på Långbro sjukhus.

De vägrade låta mig vara där medan jag var sjuk, pga att jag kunde smitta de andra. Det fanns ett speciellt epidemisjukhus vid, tror jag Roslagstull, men där kände jag inte någon. Jag åkte ändå dit, men jag fick ett negativt intryck av personalen och tyckte att de v verkade ogilla mig.

Något tredje alternativ fanns inte, så på kvällen den 18 december  kom jag i hög feber till lägenheten vid Fyrverkarbacken 30.

Jag somnade nästan direkt.

Dagen efter var det tisdag och då sändes alltså Kvällstoppen. Jag tror jag inte hade hört denna topplista sedan den 25 maj 1971, alltså på mer än ett och ett halvt år.

Men nu när jag var omtöcknad av feber och det inte fanns så mycket att göra beslöt jag ändå att göra det för första gången på länge.

Jag var i köket när jag hörde den (nej, jag låg alltså inte i sängen. hela tiden).

På femtonde plats hade en LP med proggruppen Hoola Bandoola Band letat sig upp. Som hette "Vem kan man lita på"?

Men Kvällstoppen  spelade inte titellåten med samma namn, utan "Keops pyramid".

Den är en mycket suggestiv politisk sång. Arbetarna som byggde pyramiden beskrevs som slavar som hade ett ohyggligt liv och dog i massor för att bygga en grav till härskaren. "Om man slutar här så slutar man i gropen.".

Men bilden stämmer inte alls.

Egypten var för det första inte ett slavsamhälle. Det kunde  någon enstaka gång inträffa att exempelvis krigsfångar under en tid fick tjäna som slavar. Men de fick mycket, och faktiskt välsmakande mat, mat som enligt Bibeln fick de flyende israeliterna i Sinai att göra uppror mot Mose eftersom de ville tillbaka till de "egyptiska köttgrytorna". (Att sedan flykten genom Sinai aldrig ägde rum är en annan sak).

Egypten var en centraliserad planekonomisk välfärdsstat och befolkningen anses levt med en mycket högre levnadsstandard än alla grannfolk (möjligen - fram till ca 1450 f.kr.- med undantag för minoiska Kreta).

Men inte nog med det. Man har grävt ut de bostadsområden där de som  byggde Keops pyramid levde. Men har hittat brev, och annat skriftligt material från dessa.

De var en närmast privilegierad yrkesgrupp. Deras arbete sågs som så oerhört viktigt att de snarare kan jämföras med högt betalda ingenjörer i andra kulturer. .

Vad ska man såga - kanske med de som konstruerade den Apolloraket som genomförde den första månlandningen 1969? Att farao Keops (Khufu)  fick en välfungerande vila i jättepyramiden, och att denna var stabil, och inte kunde plundras var en mycket viktig uppgift för den egyptiska staren.

Så, nej, texten i Keops pyramid var extremt missvisande. Men det visste jag inte denna tisdagskväll några dagar före jul 1972   när jag i hög feber lyssnade på denna sång på radio.

"Keops pyramid" kan höras här.

 

Cheopspyramiden i Giza. Gammalt stereoskopi-kort från 1800-talet.

4 kommentarer:

Verutschkow sa...

Långt fram i tiden kanske någon gör en motsvarande låt om gästarbetarna i Qatar.
Såg du mycket på VM (i herrfotboll) ?

Erik Rodenborg sa...

Jag såg inget från fotbolls-VM. Jag brukar inte se på idrott...

Verutschkow sa...

Men bevakningen av vad som hände efteråt (t ex i Argentina när laget kom hem
och skulle försöka åka buss runt i huvudstaden men inte kom fram) kanske du
tog del av ? Fascinerande ! Stod själv på Sveavägen 1994 när de svenska
bronshjältarna kom hem och svepte förbi i god ordning med långsam fart ...

Erik Rodenborg sa...

"Men bevakningen av vad som hände efteråt (t ex i Argentina när laget kom hem
och skulle försöka åka buss runt i huvudstaden men inte kom fram) kanske du
tog del av ?"

Jag tror faktiskt inte det. Jag har en märklig förmåga att skära bort nästan allt som har med idrott att göra trots att jag läser en morgontidning varje dag. Även om det är stora rubriker på förstasidan om att land X vann finalen i VM i sportgrenen Y brukar jag aldrig veta vem som vann.

Fast det här året vet jag faktiskt att Argentina vann, vilket är ovanligt.

Däremot brukar jag för det mesta hålla koll på politiska konflikter runt idrottsevenemang, som i detta fall runt att VM fick hållas i Qatar trots karaktären på landets regim.

Langoljärerna

Den kanske mest fascinerande, och en av de mest skrämmande, av Stephen Kings berättelser är nog  "Langoljärerna". Jag läste den n...