fredag 9 december 2022

Kupp-planer - i verkligheten och i fantasin

Jag  tror inte att det avslöjade kuppförsöket i Tyskland hade skuggan av en chans att lyckas.  

För att bli lite mer konkret anser jag att högerkupper av denna typ i dagens läge inte KAN segra i stabila borgerliga demokratier i imperialistiska stater. 

När detta är avklarat vill jag bli lite mindre seriös och säga att händelserna i Tyskland  ofrivilligt får mig att associera till det kuppförsök som ingår i handlingen till del sex av TV-serien The Persuaders från 1971. Det kan ses här

I såväl motiven, karaktären på konspiratörerna, liksom som sagt i den obefintliga chansen att lyckas, finns det  faktiskt vissa likheter....

2 kommentarer:

Tidlösa sa...

Visst var det denna TV-serie som hette "Snobbar som jobbar" på svenska? Det är förstås fiktion, men jag tyckte nog att kuppmakarna i TV-serien hade lite större chans att lyckas, eftersom lorden (deras ledare) hade stöd inom samhällseliten. Han trodde sig kunna manipulera medierna också. Verklighetens Reichsbürger verkar ha lika lite stöd som en nothingburger inom eliten, trots att de rekryterat ex-militärer och ex-politiker, och leds av en "furste" av något slag.

Erik Rodenborg sa...

Ja, den hette "Snobbar som jobbar" (ett idiotiskt namn) i Sverige. Vet inte om kuppmakarna i programmet hade något större stöd inom samhällseliten. Avsnittet presenterar kanske 15-20 personer varav i alla fall några kom från någon form av elit. Men det fanns väl också sådana i den tyska komplotten?

Langoljärerna

Den kanske mest fascinerande, och en av de mest skrämmande, av Stephen Kings berättelser är nog  "Langoljärerna". Jag läste den n...