måndag 21 mars 2022

Nils Funcke om friandet av Cissi Wallin

Som de flesta av denna bloggs läsare torde veta friades Cissi Wallin i förtalsmålet.

Jag vill gärna citera från SvD:s intervju med Nils Funcke i dess artikel om domslutet.

"För yttrandefrihetsexperten Nils Funcke är dagens utfall en lättnad.

– Jag hoppas verkligen att JK drar en lärdom av detta och inte tar till allmänt åtal om förtal alltför lättvindigt. Det här är en styrkemarkering för hela det tryckfrihetsrättsliga systemet, säger han....

Nils Funcke är hård i sin kritik mot Justitiekanslern.

– Det är väldigt unikt att JK i egenskap av landets högsta juridiska ämbete och statens advokater går in. Det riskerar att lägga en våt filt över kvinnors utsatthet."

Kan bara instämma. 


Cissi Wallin. Bilden utlagd på Wikipedia av användaren Frankie F

4 kommentarer:

Anonym sa...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/misshandlades-och-fick-ligga-16-timmar-pa-badrumsgolv-aldre-kvinna-doms

Erik Rodenborg sa...

Alltså en av dessa länkar som någon ständigt lägger ut för att bevisa att det finns kvinnor som kan begå våldsbrott. Vilket ju är att slå in öppna dörrar, i alla fall på denna blogg (och förmodligen pa alla andra ställen).

Jag har aldrig förnekat att det finns kvinnor som begär våldsbrott (och jag känner inte till någon annan som förnekar det).

Anonym sa...

https://sverigesradio.se/artikel/man-dod-kvinna-misstankt-for-mord

Nu blir det inga fler.

Erik Rodenborg sa...

Ja, eftersom det inte är första april eller nyårsafton nu, får jag väl utgå från det... eller åtminstone hoppas på det.

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...