torsdag 17 mars 2022

Nej till Putins invasion av Ukraina

"No to Putin’s invasion of Ukraine! Support to the Ukrainian resistance! Solidarity with the Russian opposition to the war!"

Ett uttalande av "the Executive Bureau of the Fourth International".

När jag inledningsvis såg att Ryssland invaderat trodde jag först att det endast handlade om att stöda utbrytarrepubliker som dominerades av rysk befolkning, och jag var lite vacklande. 

Men det visade sig ju att försvaret av "folkrepublikerna" endast var en förevändning för en invasion av hela Ukraina. .

Jag håller med om  grundlinjen i Fjärde Internationalen-uttalandet. 

Som kan läsas här.

2 kommentarer:

Erik Rodenborg sa...

Men att bekämpa Putin genom att kopiera dennes mediepolitik är ingen lysande idé.

"Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) stöder EU:s beslut att blockera de ryska statliga medierna RT och Sputnik news.
”Bolagen sprider rysk propaganda och desinformation”, säger Gustafsdotter.
Hon menar att det inte räcker med att bemöta propaganda med granskning och saklighet i dagsläget: ”Det pågår ett krig just nu och vi måste hjälpa Ukraina”, säger Gustafsdotter."

Anonym sa...

Det är vi eniga om helt och fullt.
Och jag trodde även att Ryssland endast
skulle på plats bevaka det som de
redan i praktiken hade. Sen var det
också ny fakta för mig att U. har hela
44 milj inv och en yta betydligt större
än Sverige. Sent skall man komma till klarhet.

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...