måndag 14 mars 2022

En sång, en gång, för länge länge sen

Idag för 55 år sedan, 14 mars 1967,, gick denna sång in  som nykomling på sjuttonde plats på Kvällstoppen. Jag hade nyss fyllt tolv år. Jag tror inte jag tänkte på den så mycket just då, men senare, någon gång på sommaren samma år,  gick den in i mig och grep tag i  mig på ett mycket märkligt och intensivt sätt. 

Men väl att märka, endast i Jan Malmsjös version. Hootenanny Singers låg  nästan samtidigt också på  både Kvälls- och Svensktoppen med samma sång, men deras version berörde mig inte alls på damma sätt.

Jag tror numera att jag vet vad det handlade om. Eller rättare sagt, jag tror inte att jag vet -  jag vet.  Men det håller jag hemligt.

Men den alltså gick in i mig, den berörde min djupaste längtan och även min djupaste sorg. 

Jag minns en gång när jag lyssnade på den, i Gräddö just denna sommar. Jag lyssnade intensivt och tagen, och då kom min bror in och ville prata om något. Jag blev rasande och skällde ut honom, och höll nästan på att slå honom. Vilket jag dock dess bättre inte gjorde. 

Han tyckte att jag var galen, och det kan jag nog förstå att han gjorde. 

Men jag var inte galen. Det var något helt annat det handlade om.

9 kommentarer:

Verutschkow sa...

Kan det vara det talade avsnittet som väl inte finns hos Hootenanny ?
Tom Jones i original i alla fall. Eller inte ...

"Johnny Darrell
Putman found his biggest hit in 1965 with “Green, Green Grass of Home,” originally recorded by Johnny Darrell and widely made popular by Porter Wagoner. The classic would go on to be covered by Elvis Presley, Kenny Rogers, Merle Haggard, Johnny Cash, Tom Jones, the Grateful Dead, Roger Miller, and others."

Erik Rodenborg sa...

Jag gillade faktiskt inte "Green, grenns grass of home" i någon högre grad. Den svenska texten var annorlunda än den engelska och gick in i mig på ett helt annat sätt.

Ja, de talade avsnitten var nog viktiga för mig.

Verutschkow sa...

Min salig mor brukade på den tiden skråla just den låten utan att ha så
värst mycket musiköra. Malmsjös målgrupp var väl kvinnor i den åldern.
Tom Jones uppträder f ö på Gröna Lunds stora scen fram i sommar ...

Verutschkow sa...

‎"Karin Marianne Bremark‎ till Gröna Lund
11 juni 2014 ·
Fri entre som pensionär. Måste man vara 65 år fyllda eller gäller det under det året tills man fyller 65."

Från Facebook. Undrar om det fortfarande gäller ...

Verutschkow sa...

"Du som är 65 år eller äldre kommer att kunna besöka oss under säsongen 2022 till rabatterat pris. Håll utkik på vår hemsida för mer information."

Där ser man. Men det sägs ha varit helt gratis förr i världen.
Passa på och ge dig ut i folkvimlet, gamle man !

Erik Rodenborg sa...

Senaste gången jag var på Gröna Lund var 1985.

Anonym sa...

Jag var med min dotter på GL och vi åkte kärlekstunneln
och då sa hon: "Gud vad romantiskt!". Hon var runt 5 då.
Barn kan kläcka ur sig de mest roliga grejor...

Erik Rodenborg sa...

Jag har åkt kärlekstunneln två gånger. Dels som barn. Dels tillsammans med en flickvän när jag var 19. Upplevelserna var ju förstås lite olika de två gångerna.

Verutschkow sa...

Du vet väl att det finns en låt om kärlekstunneln ? Springsteen, som även
döpte hela sin skilsmässoplatta efter den. Lyssna gärna ...

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...