tisdag 15 februari 2022

Scarlet Pimpernel

Den 27 september tog jag i detta blogginlägg upp Kinks låt "Dedicated Follower of Fashion" (som kan höras här). Den handlar ju om en fåfäng, överklassnobb, besatt av kläder. 

Två gånger förekommer i låten raderna "They seek him here, they seek him there".  Det är också låtens inledning. 

Det är också troligen de mest kända raderna från "baronessan" Emma Orczys kontrarevolutionära romanserie om Scarlet Pimpernel - på svenska "Röda Nejlikan".  Som jag läste redan som barn.

Det var en romanserie som beskriver en engelske aristokrats hjältemodiga ansträngningar  att rädda sina  franska aristokratkolleger från revolutionen.

Jag trodde det var en slump. Visserligen var Röda Nejlikan en aristokrat, men eftersom han med risk för eget liv ändå försökte rädda andra aristokrater i Frankrike passade han ju inte riktigt t  in i texten.

Men så mindes jag plötsligt  - efter en liten titt på en grannblogg -  att Röda Nejlikans "civila identitet" ju just var en pinsamt fåfäng klädsnobb från överklassen.

Så troligen var dessa rader inte en slump. Kinks hade ett horn i sidan till överklassen, och verkade dessutom vara riktigt bildade. De kände med all säkerhet till Scarlet Pimpernel..

 

Emma Orczy

2 kommentarer:

Verutschkow sa...

"Is he in heaven, is he in hell" är också en sådan där replik som
lätt fastnar i ens selektiva minne ...

Erik Rodenborg sa...

Absolut.

..."not just one of your toys"...

Ovanstående citat är från "Queens of Noise" med gruppen Runaways. De senaste kanske tolv åren har jag alltid associerat den låten ...