torsdag 4 november 2021

Kali-sång

I vår del av världen är det svårt att förstå hur Kali i Indien dyrkas som en god gudinna som kämpar mot ondskan. Hennes ikonografi vimlar ju av bilder där hon har ett band av avhuggna huvuden runt sin hals, och ofta också ett avhugget huvud i en av sina fyra händer.  

Men nu  representerar de avhuggna huvudena (som för övrigt alltid är manliga...)  demoner som representerar egoism och empatilös makt.  

I väst upplevs tvärtom ofta bilden av Kali som om hon själv vore en demon som man kan  känna rädsla inför. . Men i Indien ses hon som någon som kan hjälpa en i nöden, och dessutom få den som ber till henne att bli mindre egoistisk.

I denna sång till Kali till märks det ju ovanligt tydligt. Melodin är glad och saknar varje underton av skräck. Där skiljer den sig från en del Kalihymner som ändå har en lite spöklik musik - trots allt är hon en demomdödare... och det avspeglas i musiken.

Men inte på samma sätt här..

Kali  har alltså, liksom Durga, ett glatt budskap - ondskan kan besegras. Det förs  förresten fram på et triktigt  charmigt sätt i eposet  i Devi-Mahatmyam. 

Jag har någonstans i lägenheten  en bok som dels innehåller texterna till Devi-Mahatmyam  på både engelska och sanskrit, men också en mycket lång text av en person,  som går under peodonymen  Devadatta Kali , med tolkningar och kommentarer. 

 Ska försöka leta reda på boken. Men jag har i och för sig en lite kritisk inställning till dess kommentarer , och tycker att de ger en alltför,  ska jag säga, "individualistisk" och "psykologiserande", syn på eposet.  Han tar upp att Kali bekämpar onda och själviska  tankar hos den som ber till henne. Det är ju mycket riktigt en viktig del av kulten av Kali.   .  Men det finns ju också en kosmisk dimension  i berättelsen om Kali, som jag ofta tycker försvinner i modern hinduism. . 

Många intellektuella hinduer verkar ha just ett individualiserande  perspektiv på de hinduiska myterna. Jag kan inte hjälpa att jag tycker att något mycket väsentligt försvinner i ett sådant synsätt.

När jag hittar mitt exemplar av denna bok återkommer jag.

Inga kommentarer:

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...