måndag 22 november 2021

Marble breaks and iron bends

Titeln ovan är titeln på en sång med gruppen the Deejays som låg på tredje plats på Kvällstoppen idag för 55 år sedan - 22 november 1966. Den kan höras här

Jag brukar leta efter årsdagar för listplaceringar  på topplistor från sextiotalet och de allra första åren på sjuttiotalet - för att lägga ut dem på Facebook. 

I just den här låten visste jag att jag kände igen titeln, men jag kopplade den inte till någon sång som jag mindes. När jag sedan lyssnade insåg jag att jag faktiskt hade hört den förut. Men jag hade inte uppmärksammar texten.  

Efter att ha lyssnat uppfattar jag melodin som suggestiv - och den romantiska texten som också den på sätt och vis suggestiv. 

Helheten går direkt in i mig - på ett ovanligt -  och faktiskt också det på ett både egenartat och suggestivt sätt...

4 kommentarer:

Hugge sa...

Kan inte mycket om plasma men har något vagt minne från funktionerna om att plasma är beteckningen på alla tillstånd över 5000 grader varmt. En massa processer hos ämnen man annars ärväl bekant med börjar då fungera väldigt annorlunda, varför en annan benämning än värme är lämplig på dessa tillstånd. Eller är det plasma 8 någon helt annan betydelse plasmateorin bygger på?

Erik Rodenborg sa...

Enligt Wikipedia:

"Plasma är inom fysik ett aggregationstillstånd av materia. Om en gas värms tillräckligt mycket separeras elektronerna från atomkärnorna, och ett plasma bildas. Ett plasma kan sägas vara en gas av laddade partiklar, joner och elektroner. När ett ämne har hettats upp till plasma skiljs molekylernas beståndsdelar åt, det vill säga: elektronerna rör sig fritt från kärnan"

Nen det där med värme har alltid konfunderat mig. Norrskenet är plasma och det är svårt att föreställa sig att det är över 5000 gtade5r varmt Det är ännu svårare att föreställa sig att det kan vara så hett i den interstellära och den intergalaktiska rymden. Om man lade en termometer i plasma två ljusår från solen (och lika långt från nästa stjärna) skulle den väl knappast kunna visa på 5000 grader.

Jag ställde en gång dessa frågor på engelska Wikipedia och fick int4e något svar som jag begrep.

Men värme måste väl här definieras inte utifrån vad en termometer skulle visa utan hur snabbt elementarpartiklarna rör sig. Och den kosmiska strålningen och annat slår sönder atomerna i rymden så att elektroner och joner rör sig så snabbt så att man kallar det hett. Men om en människa av misstag hamnade i den beklagansvärda positionen att befinna sig i yttre rymden i ett moln av plasma mellan stjärnorna skulle hen nog 8uppleva det som kallt snarare än 5000 grader hett.

Erik Rodenborg sa...

PS. Jag skrev att jag öär en okunnig lekman på detta område. Mitt tafatta svar ovan torde bevisa detta.

Erik Rodenborg sa...

PPS. "molekylernas beståndsdelar" står det i Wikipedia. Det borde nog vara atomernas beståndsdelar.

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...