måndag 24 februari 2020

Medvetandet och Maria Therese

Jag har ett minne från tidigt 1968 (när jag nyss fyllt 13) om en fascinerande formulering i en livsåskådningsdebatt i Svenska Dagbladet. Har länge tänkt försöka leta upp den via SvD:s digitala arkiv. Nu gjorde jag det nyss. Och det gick mycket snabbare än jag trodde.

Från en artikel av Tor Ragnar Gerholm den 4 februari 1968 i en debatt om livet efter detta.

""Nu säger någon att 'medvetandet har sin fysiologiska bas i vår hjärna". Detta förefaller mig lika djupsinnigt som att säga att Robban Brobergs Maria Therese har sin elektroniska bas i min transistorapparat".

Meningen fascinerade mig då. Den fascinerar nog ännu mer i dag. 


Robban Broberg 1967.

Inga kommentarer:

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...