torsdag 27 februari 2020

Är det något jag inte förstår?

/Det här inlägget är väl mer av typen "tänka högt" än ett vanligt inlägg. Jag såg på flera sttällen uppgifter som verkade tyda att dödligheten i det aktuella coronaviruset var lägre än iden i en säsongsinflluensa. Då skrev jag detta. Sedan har jag sett helt andra uppgifter.

Och ja, swininfluensan var inte på något sätt värre än andra influensor, och dödligheten såg snarare ut att vara mindre. Ändå satte man igång en hysteri och  ett massvacineringsprogram. Och de som vägrade att vaccineras sig - som exempelvis jag - fick utså en massa moraliserande kommentarer om att man var medansvariga för att en hemsk sjukdom spreds. 


Men troligen är ändå detta coronavirus klart värre än både säsongs- och sviniinfluensor.
 

Om och när det kommer ett vaccin för den aktuella  coronatypen kommer jag definitivt att vaccinera mig./
----------------------------------------------------------
Varför är vi mer rädda för coronavirus än för vanlig influensa?

Jag har sökt på nätet om dödligheten  i dessa båda typer av sjukdomar

Först en rapport från Folkhälsomyndigheten. Om influensa Se https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf .

Där kan man läsa detta. ”Totalt hade 1012 av 20438 personer avlidit inom 30 dagar efter en laboratorieverifierad influensadiagnos som de fått mellan 2 oktober 2017 och 21 april 2018 (vecka 16), vilket motsvarar 5,0 procent av fallen.”

Motsvarande  (?) statistik för den nya typen av Coronavirus.
Från en artikel om coronavirus i Expressen. .
https://www.expressen.se/halsoliv/kronikorer/anna-basen/fyra-av-fem-far-bara-lindriga-symtom-av-nya-smittan/?fbclid=IwAR1n5asbeaWwgJRhr_jyl-JHPfGPM_Y75M2zXzddIaJzqOdQlSQYcDum1S0ng/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf

"Enligt den nya studien är dödligheten 2,3 procent.”

Är det något jag har missat?

Andra ställen jag sett säger ungefär liknande saker - fast jag har kanske missuppfattat det jag läst?

Men om jag inte gjort det, varför bär inte folk masker och områden sätts i karantän  vid säsongsinfluensor?

PS. Men på andra ställen sägs att dödligheten vid influensa endast är några promille. Det 'är svårt att orientera sig i statistiken.  Någon har invänt att den statistik om influensa jag lagt fram ovan endast handlar om de som fått kontakt med vården. Men det torde väl också gälla coronafallen - de av dessa som endast hade förkylningsliknande symptom kanske inte heller fick någon kontakt med vården.


Nysning kan sprida influensa.

2 kommentarer:

Verutschkow sa...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Corona_(%C3%B6l)

Ölsorten lär t o m ha ökat sin försäljning. Men det gick ju bra att skämta
om aids också. Vänta bara och se vad ståuppkomikerna kan komma upp med ...

Erik Rodenborg sa...


Jag såg på Facebook denna skämtsamma kommentar: "Snart MÅSTE jag bara ställa mig i en fullsmockad t-banevagn och hosta, och sen ska jag be om ursäkt, ska med hög röst säga att ”Utsäkta, men sen jag kom hem från Kina har jag inte känt mig så kry.”

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...