lördag 15 augusti 2009

Sånt händer inte här?

Efter att de senaste dagarna läst diverse kommentarer på nätet om hur vansinnig bortom alla gränser Eva Lundgren måste ha varit som trodde på de barn som berättade att de sett hur andra barn dödats i ritualer, får jag plötsligt syn på en artikel i Svenska Dagbladet om hur många, kanske hundratals, barn ritualmördas i Uganda varje år.

Vi lever i en globaliserad värld, magiska föreställningar som fanns hos oss för ett antal århundraden sedan, och som levt kvar i exempelvis Afrika idag, har under lång tid på nytt spritt sig och kommit att tas upp på olika sätt i olika ockulta idétraditioner och subkulturer.

Att kategoriskt utesluta att liknande saker kan hända här och automatiskt avfärda alla som berättar om ”rituella” barnamord hos oss som galningar, utan att först på allvar försöka lyssna på dem, är den verkliga galenskapen.

2 kommentarer:

Kjell-Åke Bjurkvist sa...

Otroligt fullkommligt vedervärdigt ska en sådan åklagare få va kvar?

Nä det anser inte jag..

Erik Rodenborg sa...

Håller helt med dig, men jag tror du skrev din kommentar till fel inlägg. Jag antar att det är avsett till mitt inlägg från den 16 augusti.
MVH Kira/Erik

Kan stjärnor försvinna spårlöst?

Först trodde jag att denna artikel fanns på en pseudovetenskaplig webbsida. Den säger nämligen just att stjärnor plötsligt spårlöst kan ...