lördag 22 augusti 2009

Det land där nyzeeländare bor

Jag är inte rasist. Jag har åtminstone inga medvetna fördomar mot några etniska grupper. Jag skulle aldrig drömma om att säga, eller tänka, att vita är bättre än svarta, eller tvärtom. Jag brukar inte heller gå omkring och tänka att exempelvis skottar är ovanligt snåla.

Jag tyckte en gång i tiden att Norgevisan var riktigt rolig, men skulle ha blivit förskräckt om någon hade trott att det berodde på att jag verkligen ansåg att Norge var ”ett ruttet land”.

Jag har alltså trott mig vara garanterat fri från etniska fördomar.

Men jag inser nu att det inte riktigt stämmer. Efter att ha läst en artikel i SvD inser jag att denna politiskt korrekta tolerans inte bör gälla det land där nyzeeländare bor.

Nya Zeeland ger onekligen, efter resultatet i folkomröstningen, intrycket av att vara ”ett ruttet land” och frågan är om inte majoriteten av dess (vuxna) invånare också kanske rentav ”borde tas om hand”...

Borde man inte föreslå att lagen om hets mot folkgrupp förses med ett mycket väsentligt undantag?
...........................................

TILLÄGG
Ta det nu inte alltför bokstavligt. Jag säger inte att förtrycket av barn är kvalitatitivt annorlunda, eller kvalitativt värre, i Nya Zeeland än i andra länder. Men att 87,6 procent (vuxna) röstar för att upphäva en aga-lag i en folkomröstning är så skamligt att jag tycker att min elaka kommentar är befogad.

4 kommentarer:

Tidlösa sa...

Jag trodde också att Nya Zeeland var mer civiliserat än så.

Men uppenbarligen inte. Den lag som förbjuder aga antogs nämligen först år 2007. Och då hade OECD pekat ut Nya Zeeland som den medlemsnation som låg på tredje plats när det gäller barnmisshandel...

Sanslöst.

Och de "civiliserade", vita nyzeeländarna klagar på maorierna... Jojo.

Erik Rodenborg sa...

Hej Blomfluga,
För några år sedan fick jag av en gemensam bekant (du kan nog gissa vem!) höra att Sverige egentligen inte var först med förbudet mot barnaga. Redan under sextiotalet skulle det ha förbjudits av Enver Hodja-regimen i Albanien.

Efter att regimen föll och kapitalismen återupprättats (min terminologi, inte hans) avskaffades lagen och förklarades vara en ”totalitär kommunistisk lag” som inskränkte ”familjernas frihet”.

Känner du till något om detta?

MVH Kira/Erik

Tidlösa sa...

Vad lustigt. Nej, det har han faktiskt aldrig nämnt. Och han brukade prata om bokstavligt talat allt möjligt...

Intressant. Enver Hoxhas Albanien?

Erik Rodenborg sa...

Vill bara påpeka att den enda källa jag har till att Albanien skulla ha varit först med ett förbud mot barnaga är ett muntligt påstående, som jag inte har lyckats få bekräftat.

Om någon har hört talas om saken, hör gärna av er!

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...