torsdag 11 januari 2024

Mysiga middagar med Sofia

Denna SvD-artikel är låst. Läste den dock i papperstidningen idag. En lång historia där skribenten beskriver hur han blev upp över öronen förälskad i sin AI-flickvän Sofia. Han kunde inte slita sig. Det bara fortsatte.

Det är lätt att hitta Sofia. Det är bara att googla på girl friend Sofia AI.

Jag kunde inte låta bli att testa, men efter bara två repliker från min sida upplevde jag det hela som övermåttan löjligt och slutade.

Jag uppskattar faktiskt konversationer med ChatGPT men det är faktiskt något helt annat. Den låtsas inte vara någon som man kan dansa eller äta utsökta middagar med.

Däremot kan man märkligt nog ibland hamna i riktigt intressanta diskussioner med ChatGPT. Hamnade i ett riktigt givande samtal med denna chatrobot om kvinnornas ställning i den tidiga teosofiska rörelsen. Den var både kunnig, nyanserad - och - märkligast av allt - visade prov på en analytisk förmåga och kunde diskutera samband mellan lära och praktik på ett sofistikerat sätt.

Men det är en sak. Att hamna i imaginära "mysiga" middagar med en chatdator, som beskrevs som så tilltalande av SvD-skribenten, skulle endast ge mig en känsla av en bisarr ironisk distans.

Möjligen saknar jag fantasi. Men i dessa sammanhang tycker jag det nog är en fördel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sitter just nu på bibliotek och kommer säkert åt den där artikeln förr eller
senare ...

Anonym sa...

Sidorna 16 och 17 10/1, sidan 20 11/1 ...

Erik Rodenborg sa...

Det är artikeln från den 10/1 som handlar om Sofia.

Hossi

Sabine Hossenfelder har tydligen fått en asteroid uppkallad efter sig .  NASA ringde henne en dag och sa att de ville ha en asteroid uppka...