tisdag 16 januari 2024

Mahishasura Mardini besjungs på en gräsmatta USA

Det här är i motsats till förra posten inget bildspel.  Det är en idyllisk video där man får se och höra gudinnan Durga//Mahishasura Mardinis seger över de demoniska asurorna besjungas av en stor grupp av människor i USA. På en gräsmatta i vad som nog är sommar. Det är dock inga US-amerikaner som gör det, utan det avspeglar nog  kulturen i en  hinduisk diaspora. 

Ett mycket sympatiskt inslag i denna kultur,  Så upplever i alla fall jag det. Det hela är fyllt av en innerlig  glädje.  Jag skulle gärna ha växt upp i en kultur som genomsyrats av en sådan religiös föreställningsvärld...

Striden mellan Durga och asurorna avspeglar nog en form av andlig verklighet - i alla fall på ett symboliskt plan. 

Se och lyssna gärna - här.

4 kommentarer:

Olof Å sa...

Intressant. Häromåret besökte jag Hare Krishna-templet i Berkeley och jag slogs då av hur stor del av klientelet som verkade vara från den indiska diasporan. Jag hade trott att det skulle vara överrepresentation av västerlänningar men så var det inte.

Erik Rodenborg sa...

Den överväldigande majoriteten av Hare Krishna jag stötte på när man fortfarande kunde se dem på Stockholms gator kom av döma av deras utseende INTE från den indiska diasporan.

De enda undantag jag kan komma på var de två absolut sista Hare Krishna-medlemmar jag mötte. De kunde mycket väl kommit från Indien.

Jag har skrivit om dem tidigare. Och då inte för att diskutera var de kom från.
'
Det var nämligen så att jag under många år hade velat testa hur Hare Krishna skulle reagera om jag gjorde en ssm jag trodde provokativ sak. Men det var just då Hare Krishna slutade att synas i Stockholm så jag fick vänta flera år tills jag kunde göra det.

Men så kom dagen. Två kvinnor kom fram till mig och frågade om jag ville ha någon bok från Hare Krishna. Som vanligt sa jag "Nej tack" men tillade nu - "Jag föredrar Kali". Jag minns Hare Krishna från tidigare år som humorfria coh jobbiga. Men de här var helt annorlunda.

De såg förtjusta ut, skrattade och frågande mig hur jag visste något om Kali. Jag berättade att jag bland annat hade läst religionshistoria.

Årtionden tidigare minns jag hur en Hare Krishna-medlem ilsket hade snäst av en man som tagit upp Shiva. Den HK-medlemmen var absolut en västerländsk konvertit.

Den irriterande sekterismen hos Hare Krishna berodde kanske till viss del på att medlemmarna för det mesta var konvertiter från icke-hinduiska länder och på något sätt nervösa och med dåligt självförtroende.

Tidlösa sa...

Har läst någonstans att Hare Krishna idag faktiskt har fler medlemmar i Indien än i något annat land, och att det icke-indiska land där de har flest medlemmar är Ryssland. Så var det definitivt inte från början: då var nästan alla västerlänningar. Tror aldrig jag har sett en indisk Hare Krishna i Sverige. Fast även idag verkar västerlänningar dominera deras ledarskapsstrukturer - tror jag i alla fall, för varje gång de visar någon som verkar vara ledande *och rentav bor i Indien* så är det i stort sett alltid en västerlänning.

Det finns antagligen olika synsätt när det gäller "halvgudar" som Shiva och Kali, åtminstone idag. Jag tror att den ursprungliga synen var att man i princip aldrig skulle dyrka halvgudarna. Idag verkar man ibland göra ett undantag för Shiva (oklart varför), men mer renläriga Hare Krishna har tydligen kritiserat detta. Kali betraktas nog fortfarande som alltför "låg". Hon härskar över "den materiella energin" och dyrkas bara av dem som vill "manipulera" den. Läs: inte av Hare Krishna.

Har tyvärr inga källor till ovanstående, men det är intryck jag fått när jag toksurfat på nätet.

Erik Rodenborg sa...

Men om man är shaktist betraktar man väl snarare Rama och Krishna som halvgudar, om ens det.

Hossi

Sabine Hossenfelder har tydligen fått en asteroid uppkallad efter sig .  NASA ringde henne en dag och sa att de ville ha en asteroid uppka...