lördag 30 juli 2022

Om ett vanligt scenario

Det finns en typ av scen som är mycket vanlig i olika typer av deckare eller thrillers. En person (vanligtvis en man) befinner sig på en plats där det finns mycket folk (ofta en pub), En annan person (också vanligtvis en man) går fram till person nummer ett och viskar "jag trycker just en pistol mot din rygg - om du inte följer med så skjuter jag".

Det konstiga är att i alla fall jag stött på detta scenario följer person nummer ett med person nummer två.

Om jag vore person nummer ett skulle jag skrikit "hen hotar mig med en pistol" och försökt slita  mig från hen. Inte för att jag vore dödsföraktande, utan för att jag skulle vara mycket mer rädd för att bli dödad på en avsides belägen plats än i ett rum full av folk.

För det första skulle det vara tveksamt att person nummer två skulle våga skjuta mig i ett rum fullt med folk. Däremot vore risken mycket  större  att hen skulle våga det så fort hen fick mig avsides.

För det andra - även om hen ändå skulle skjuta mig offentligt skulle chansen ändå vara större att jag skulle överleva om hen sköt mig på en plats där det fanns folk som kunde ingripa och ev. föra mig till sjukhus.

Varje gång jag stöter på ett sådant scenario i filmer eller böcker tycker jag att den som följt med är korkad bortom alla gränser.

Inga kommentarer:

..."not just one of your toys"...

Ovanstående citat är från "Queens of Noise" med gruppen Runaways. De senaste kanske tolv åren har jag alltid associerat den låten ...