fredag 22 juli 2022

Konsert med Joan Jett

Någon gång våren 1978 blev jag förtjust i tjejgruppen Runaways. Men jag tänkte inte så mycket på dess olika medlemmar och deras roll i gruppen.

Långt senare uppmärksammades jag om Joan Jett, gruppens kanske mest intressanta medlem. Hon grundade ett tag efter Runaways upplösning gruppen Blackhearts och gjorde tillsammans med den såväl skivor som konsertturnéer.

Den som uppmärksammade mig om henne var den feministiska bloggaren NoBoyToy,, som hade Joan Jett som en musikalisk favorit.

Jag började lyssna på Jett och blev själv imponerad.

Just nu  - när jag återhämtar mig från en  ovanligt elakartad infektion i en tumme - som förvandlade tummen till något som inte ens avlägset liknade en tumme - försöker jag ta igen mig med en konsert med Joan Jett och the Blackhearts, från i år, 2022..

Den kan höras här.

4 kommentarer:

Verutschkow sa...

Blev tummen större, mindre eller bara förvriden ? Själv har jag vissa problem
med ena knäet ...

Erik Rodenborg sa...

Större och förvriden.

Verutschkow sa...

https://www.youtube.com/watch?v=FB-jTIdrRQs&list=PLf5edcNYHjQ94IN6KkdorB3Q6ZMouy1Py&index=4
Celluloid Heroes · Joan Jett

Troligen min favoritlåt från CDn "The Hit List". En av The Kinks mindre kända hits ...

"The song names several famous actors of 20th century film, and also mentions Los Angeles's Hollywood Boulevard, alluding to its Hollywood Walk of Fame. The actors mentioned are Greta Garbo, Rudolph Valentino, Bela Lugosi, Bette Davis, Marilyn Monroe, George Sanders, and Mickey Rooney, although the verse mentioning the latter three is omitted in some recorded versions of the song (e.g. on One for the Road)."

Erik Rodenborg sa...

Bra låt, bra tolkning.

..."not just one of your toys"...

Ovanstående citat är från "Queens of Noise" med gruppen Runaways. De senaste kanske tolv åren har jag alltid associerat den låten ...