fredag 31 december 2021

Mot en nyttig ålderdom?

Idag fyller jag 67. Det gillar jag inte alls, skulle föredragit att jag var 17. 

Men det finns något som verkar vara ett ålderstecken som jag uppskattar. 

Under större delen av mitt liv har jag ätit en massa skräpmat. Och jag har ofta (men inte alltid) tyckt att skräpmat är godare. Jag till och med myntade ett  privat  "ordspråk" - "godheten avtar  med kvadraten  på nyttigheten". 

Men det senaste halvåret har min smak kraftigt förändrats.   Nästan all skräpmat jag gillat tycker jag nu illa om. Jag äcklas bara jag tänker på McDonalds. Jag föredrar plötsligt Ramlösa före sötad läsk. 

Framförallt har jag alltså fått en gradvis ökad aversion mot sötad mat. 

Och jag tycker i allt högre grad att vatten är gott.  Ja, fast det bör vara kallt, ljummet vatten gillar jag nog inte. 

Möjligen finns det en biologiskt grundad orsak till denna förändring. Skräpmat och mycket socker är visserligen alltid onyttigt, men det börjar bli mer farligt ju äldre man blir, Därför börjar kroppen att reagera. 

Men redan innan jag började tycka illa om onyttig mat hände en annan sak som kanske pekade fram mot detta. 

Jag fick en otäck kramp i handen fyra gånger - som gjorde mig livrädd.. Inte så mycket att det gjorde ont, utan pga skräcken som uppstod när handen slöts av sig själv och jag inte lyckade öppna den med viljan. 

Det här hände allrså på ett mycket dramatiskt sätt fyra gånger. Jag fick ren panikångest och rusade till bussen för att åka hem. 

Det fanns en gemensam nämnare för alla fyra gångerna. Vid alla dessa tillfällen satt jag på en hamburgerrestaurang... Det hände aldrig annars. 

Och i paniken brukade jag tappa kaffemuggen i golvet och rusade ut utan att ta up den och torka upp efter mig. 

Eftersom jag kom fram till att personalen förmodligen tyckte illa om mig efter det, vågade jag inte komma tillbaks. Så resultatet blev att jag nästan helt slutade att gå på hamburgerrestauranger..

Det var kanske meningen. 

Men att jag numera tycker att mat oftast är godare när den är nyttig, och inte tvärtom, är ju bra...

9 kommentarer:

Hugge sa...

Kan ha med åldern att göra men jag misstänker att skräpmaten blivit ännu skräpigare. T. ex har många sötade produkter numera inte bara vanligt socker i sig utan även druvsocker och majssirap. På detta lägger man till även ett eller flera sötningsmedel av den typ som förr bara fanns i sockerfri mat. Ger maximal sockerkick för folk som är laggda åt det hållet men även maximalt med arbete för levern. Man kan faktiskt äta sig till skrumplever. Det är inget som bara alkoholister får.

Erik Rodenborg sa...

Att McDonalds läsk är sötare än läsk som man köper i affärer är helt uppenbart. Men jag vet inte om det beror på att McDonalds har ökat sockerhalten i sin läsk eller om den redan från början var så söt...

Hugge sa...

Är inte bara i typisk söt mat man sockrar extra numera. Har blivit vanligt med socker till och med i biffar. Vanligt matbröd har socker i per man förr bara hade i så kallat sötebröd etc. Matindustrin är lömsk.

Erik Rodenborg sa...

"Matindustrin är lömsk." Uppenbarligen.

Tidlösa sa...

OT. *Är* Fauci skyldig, eller vad?

https://www.newsweek.com/how-dr-fauci-other-officials-withheld-information-chinas-coronavirus-experiments-1652002

Erik Rodenborg sa...

Ingen aning.

Verutschkow sa...

Finns ett och annat käckt litet musikstycke som refererar till
just det (år)talet ...

Erik Rodenborg sa...

1967 menar du? Inte så konstigt i så fall...

Verutschkow sa...

MAX Hamburgare har mycket rabattkuponger samt en stor och ljus, luftig lokal
i mitt närområde. Burger Kind också en hel del rabatter. McDonalds verkar
dölja sina i någon slags app eller så ...

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...