söndag 2 januari 2022

Spöklikt åldrande

Kom just hem från fem roliga dagar i Borås. 

Men när jag satt på ett café  i väntan på bussen till Stockholm hände något ganska så spöklikt. 

Plötsligt tyckte jag att jag såg en gammal man vid bordet bredvid. Han såg som sagt väldigt gammal ut, och tittade på mig - med konstiga ögon. Jag tyckte dessutom att han såg ovanilgt ful ut.  

När den konstiga "illusionen" upphörde kände jag mig plötsligt som huvudpersonen i Lovecraft-novellen "The Outsider"

Jag insåg nämligen att jag tittade in i en spegel. På mig själv.








 Howard Philips Lovecraft 1915

13 kommentarer:

Gunnar Wall sa...

Creepy! :-)

Erik Rodenborg sa...

Förvisso.

Anonym sa...

"Men ikväll gick jag förbi vårt värdshus
Stojet var desamma än idag
Men i dörrens glas såg jag en spegling
Av en ensam kvinna, var det jag?"

Ur en schlagertext från långt tillbaka ...

Erik Rodenborg sa...

Jag föredrar nog originalet...

"Just tonight I stood before the tavern
Nothing seemed the way it used to be
In the glass I saw a strange reflection
Was that lonely woman really me*?"

Verutschkow sa...

"For some strange reason I pulled over to the side
And started thinking about you
Looked in the mirror, what did I see?
I saw the Devil creeping up on me"

Det här är bättre ...
https://www.youtube.com/watch?v=K75Q-0wMgn0

Erik Rodenborg sa...

Aldrig hört den, men den var ganska bra.

Verutschkow sa...

Sad Cafe var inget större rockband men här är det så att de låter som
Rolling Stones. Och ser sådana ut ...

Hugge sa...

Kanske dags för lite strikt Mac Dougall-diet?

Erik Rodenborg sa...

Mac Dougall?

Hugge sa...

Ja, han den där vegandoktorn jag nämnde tidigare. Finns många typer av vegandieter spm gör underverk för hälsa och vitalitet. Har provat flera själv. Mac Dougalls variant var dock den enda jag klarade hålla på lång sikt då den är väldigt mycket enklare och billigare än övriga alternativ jag provat.

Hugge sa...

https://www.drmcdougall.com/

Allt man behöver veta finns som gratisinfo här. Böckerna han tar betalt för är mest av intresse för folk som vill exelers med sin veganska kokkonst och ej nödvändiga om man inte har stort behov av avancerade rätter.
Har inte köpt en enda av hans böcker då jag inte orkar me avancerad kokkonst.

Hugge sa...

Kolla bland hans Pdf-filer. Där finns en gratis nybörjarguide med inledande förberedelser som underlättar oerhört. Äter själv efter denna fortfarande plus enstaka inslag av mjölk och ägg. Var dock helt strikt i ett år och mådde fantastiskt.

Hugge sa...

Och det här var lit kul:

https://youtu.be/M6vbr_adABM


Han blev utslängd från en kongress för viktminskningsexperter då han ämnade ta upp i sin presentation att de flesta ketokost och köttätargurusurna som också skulle tala på kongressen själva är feta.

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...