fredag 4 juni 2021

"Vi har ingen aning"

En bok jag faktiskt kan  rekommendera har just ovanstående  titel. Den kom på svenska 2018 . Det engelska originalet kom året innan - 2017 - och hette "We have no idea". Författarna heter Jorge Cham och  Daniel Whiteson.

Det är en bok som ska försöka förklara dagens standardkosmologi för okunniga lekmän. Det gör den bra. Själv tror jag att jag i den fick en sorts vag känsla av att jag åtminstone lite grann förstod vad den så kallade Higgspartikeln är för något. 

Men boken har också en annan funktion. Som avspeglas i dess titel. Nämligen att få läsaren att inse att vi egentligen inte vet något alls. Missförstå mig inte. Författarna ifrågasätter inte alls standardkosmologin. De är uppenbara anhängare till den.

Men de påpekar att den inte alls betyder att vi vet svaren på de väsentliga frågorna. 

För att nämna några exempel. Mörk materia utgör  enligt författarna  27 procent av universum. Men de påpekar att ingen vet vad mörk materia är för något. 

Mörk energi utgör enligt boken 68 procent av universum. Men  den påpekar också att ingen  heller vet  vad mörk energi är för något.

Enligt den standardkosmologi som boken ansluter sig till inträffade efter Big Bang  något som kallas "inflation" -  en närmast ofattbar snabb expansion som knappast går att föreställa sig. Men författarna påpekar att ingen vet vad denna "inflation" berodde på.  

Trots att det vid acceleratorer som den i CERN vid experiment skapas lika mycket anti-materia som materia består så vitt man vet det universum vi lever i nästan endast av materia. Ingen vet varför. 

 Osv. 

Så boken förklarar för den (åtminstone matematiskt) okunniga publiken både vad forskningen idag anser sig veta - men framförallt vad den ändå inte vet.

Pedagogiken i boken är imponerande.Det är definitivt en anledning att läsa den. Den ger den bästa bild jag någonsin tagit del av, av dagens kosmologi.

Mina egna matematiska kunskaper befinner sig på en medelmåttig niondeklassares nivå.  Vilket är en optimistisk skattning. Eftersom jag har glömt så mycket kan jag kanske anta att jag nog egentligen befinner mig på en sjätteklassares nivå. Om ens det.  

Så ingen bör ta mina åsikter om detta ämne på fullt allvar. 

Mina åsikter om ämnet kan nog delvis beskrivas med det engelska uttrycket "common sense". Jag föredrar det framför det svenska "sunt förnuft" eftersom det inte utgår från att den typen av tänkande på något sätt skulle vara "sunt". 

Men  i alla fall - för att ta ett exempel -  att universum skulle kunnat ha skapats av en kvantfluktuation  strider i alla fall mot min variant av "common sense". 

Att - för att ta ett annat exempel - universum expanderar i en allt mer accelererande takt strider däremot  nog inte mot min common sense-känsla, men det strider definitivt mot min uppfattning om vilket universum  jag vill leva i

Om man lägger ihop dessa två saker  - vad min common sense-känsla inte tror vara möjligt och vad som strider mot mina önskningar om vilket universum jag vill leva i - kan man förstå varför det bland min bloggs länkar finns två  om "plasmakosmologi". Det beror inte på att jag har några välgrundade skäl att anse att denna typ av kosmologi stämmer, utan på att det är en typ av kosmologi jag står ut med...

Men även om mina åsikter i denna fråga - milt sagt - inte tillhör de mest välgrundade  vågar jag ändå förmoda att dagens standardkosmologi är någon sorts hypermatematisk koloss på lerfötter som inte kommer att finnas kvar om några årtionden. Men det är ju en stor risk att jag har fel i detta. 

Men som sagt, läs mycket gärna boken. För att  på ett ovanligt pedagogiskt sätt få reda på´vad dagens tongivande kosmologer anser sig ha välgrundade åsikter om - och allt som de själva vet att de inte har en aning om

 

Panoramisk bild över hela när-infrarödhimlen, tagen från Hubbleteleskopet. Fotografiet visar fördelningen av galaxer bortom Vintergatan.

15 kommentarer:

Hugge sa...

När jag var yngre och naivare trodde jag erfter (i mitt tycke) noggrann inläsning i ämnet att jorden och de flesta planeter var ihåliga, med gigantiska ingångar nära polerna. En oerhört snygg teori som tilltalade mig oerhört. Blev nästan en sorgeprocess när jag insåg att teorin var motbevisad. Och nu har alla dessa autister som tror att jorden är platt kommit ut på allvar. Totalt ointressant och ful teori i mitt tycke.

Erik Rodenborg sa...

Att jorden är platt är ju en så uppenbart absurd idé att jag nog tror att medlemskap i "Flat Earth Society" mer avspeglar någon sorts skämtlynne än en allvarligt menad åsikt. Teorin om den ihåliga jorden är en liten, liten aning mindre absurd, men den är ju, som du säger, helt motbevisad. Vilket är tråkigt för den som redan som barn fascinerades av Jules Vernes "Resa till jordens medelpunkt".

Hugge sa...

Om smält metall roterar i vakum kan det faktiskt bli en ihålig sfär med "ingångar" vid polerna. Var det argumentet som fick in mig på ihålig jord- banan. Senare läste jag att det dock oftast blir en munkformad figur. Tråkigt.

Men jag brukar använda plattjordspoddar som sömnpiller och jag lovar att somliga är helt seriösa. Men för mig är det oerhört sövande att lyssna på folk som outtröttligt och oironiskt argumenterar för något jag vet är totalt trams.

Tidlösa sa...

Hugge,

Hoppas denna länk funkar:

https://ashtarbookblog.blogspot.com/search/label/Flat%20Earth

Det är mina tio blogginlägg om "Flat Earth".

https://ashtarbookblog.blogspot.com/search?q=hollow+earth

Några av inläggen ovan tar upp "Hollow Earth".

Anonym sa...

Jag har rest jorden runt västerut
och hela resan var i dagsljus.
Även om jag inte tror på teorin
om platt så är det precis det man
upplever det som i praktiken.

Erik Rodenborg sa...

Ja, om man endast tänker på hur det känns är ju tanken om den platta jorden logisk. Men för de som är ute på havet och ser hur ett avlägset skepp gradvis försvinner (först nederdelen, sedan masten) blir det ju något annat. Det var väl troligen på så sätt som man först insåg att jorden är rund.

Hugge sa...

Det där med försvinnande skepp kanske inte är ett så vattentätt bevis ändå:

https://youtu.be/cQ6SF-JnRyQ

Bevisar så klart inte att jorden är platt men den vetenskapliga förståelsen av optiken på föremål i horisonten är nog inte helt komplett än.
Finns många klipp som detta sedan kameror med kraftig zoom blev överkomliga för vanligt folk.

Erik Rodenborg sa...

Jo, men oavsett om det är ett bevis eller inte, eller om det är vattentätt eller inte, ska det ha varit av de argument som mycket tidigt fördes fram mot att jorden är platt.

Men när vi idag (exempelvis) har många konstgjorda satelliter som snurrar runt joden och tar en mängd foton av densamma, osv, behövs ju inga exempel på hur skepp försvinner vid horisonten. . . Att jorden inte är platt torde väl vara ett av de mest entydigt bevisade fysikaliska faktum som finns.

Hugge sa...

Absolut, tro inte att jag är plattjordare för bövelen. Men lite anmärkningsvärt ändå att det här inte uppmärksammats mer av någon erkänd forskare.

Tidlösa sa...

Det roliga med det där klippet är att killen som gjorde det inte tror på Flat Earth och är ömsom roade, ömsom irriterad över all uppvaktning han fått från plattjordare. Dessutom har YouTube taggat hans video "Flat Earth"!

Är ju lite märkligt att man kan ta sådana bilder, men såvida man inte tror på en gigantisk konspiration (som går ända tillbaka till de gamla grekerna) så måste Jorden helt enkelt vara rund...

Hugge sa...

Själv associerar jag till någon sorts " glitch in the matrix". Lever vi en datorsimulering som inte riktigt kan hantera simuleringarna när simulationens invånare kommer på nya sätt att interagera med simulationen? Men nu är jag nog ute på väldigt hal is.


Verutschkow sa...

"Mina egna matematiska kunskaper befinner sig på en medelmåttig niondeklassares nivå. Vilket är en optimistisk skattning. Eftersom jag har glömt så mycket kan jag kanske anta att jag nog egentligen befinner mig på en sjätteklassares nivå. Om ens det."

Ett av få ämnen där man inte kan argumentera sig ur ett besvärligt läge
eftersom du måste kunna bevisa dina påståenden. Detsamma gäller matematisk
statistik, däremot inte vanlig sådan.

Erik Rodenborg sa...

Ver

Det beror på vad man menar. Den framstående kosmologen Roger Penrose har lagt fram en teori, som går ut på att eftersom ekvationerna för oändlig gleshet är identiska med de för oändlig täthet, kommer universum när det blir tillräckligt glest att förvandlas till ett tillstånd av täthet igen - vilket kommer att leda till en ny Big Bang. En fysiker i Sverige intervjuades om detta och sa att matematisk ekvivalens inte nödvändigtvis behöver betyda fysisk ekvivalens. Det var faktiskt en lättnad att höra detta..

Verutschkow sa...

Nej, matematik är ju en pappersvetenskap som kan användas för att
förstå universum och en del annat. Min tämligen usle lärare i kemi
i gymnasiet påstod t ex att det var en "hjälpvetenskap".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingerekvationen
Men testa gärna t ex ovanstående. Schrödinger är möjligen mest
känd för sin katt ...

Hittar alltså inte just nu via Google något om oändlig gleshet
och dito täthet.

Erik Rodenborg sa...

”Penrose lanserade sin idé att ett universum i taget kommer och går i en ändlös serie cykler. Efter big bang expanderar det, accelerande och oändligt. Till slut är det tömt på materia. Då finns inget som är stort eller litet, långt eller kort, utan allt mätbart smetas ut till att vara samma sak. Det ofantliga, iskalla och tomma blir likvärdigt med det pyttelilla, glödheta och supertäta, menar Penrose. Ur det får vi ett nytt big bang, men av en annan anledning än vad man beskrivit i tidigare teorier.
Hur sker den där övergången från enorm tomhet till minimal massa?
– Ja, det är en konstig idé. Galen om du vill, skrattar Penrose. Den bygger på en massa ekvationer…
Och det är också här han blir som mest kritiserad i sin teori Conformal Cyclic Cosmology. Han är känd för att vara spekulativ, och inte ens professionella fysiker förstår hur han får ihop det.
– Visst kan det finnas en matematisk ekvivalens, men frågan är om den är fysikalisk, säger Sören Holst, teoretisk fysiker vid Stockholms universitet.”

https://www.svd.se/universum-inte-det-forsta

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...