tisdag 5 februari 2019

Vad hände med NoBoyToy?

För snart ett år sedan, den 8 februari 2018, skrev NoBoyToy (NBT) sitt hittills senaste inlägg. Sedan blev det totalt tyst.

Jag har beskrivit saknaden av hennes blogg, bland annat här.

Det kom ingen förvarning, och efter detta datum har hon inte visat minsta livstecken. Det är lite kusligt.

Hon hade förvisso dragit sig tillbaka förut, men aldrig lika  totalt, eller lika länge,

Jag har ju funderat på varför många gånger. Men det konstiga är att jag aldrig kopplade det till något som jag fick reda på kanske lite mer ön ett halvår innan dess.  Jag kanske trängde bort tanken...

Det jag fick reda på var detta. En person som tillhörde NBT:s motpol i nätdebatten om sexuella övergrepp, förklarade då i ett mail att hen hade lyckats ta reda på NBT:s identitet, och att hen planerade att utnyttja detta för att slå mot NBT.*

Jag avfärdade då det som tomt skryt, eller önsketänkande,  och det var jag inte ensam om att göra. Men vid närmare eftertanke kanske det inte var det.

Jag har de senaste dagarna funderat på ett inte helt osannolikt scenario. Anta att NBT:s antagonist till sist skickade ett meddelande till NBT där hen skrev att om NBT inte lade ner, skulle hen skicka ett budskap om hennes identitet till NBT:s  anhöriga och arbetskamrater. Eftersom NBT:s blogg innehöll mycket känsligt personligt material skulle det kunna ha varit nog så effektivt.

Med tanke på att personen jag tänker på inte endast var en av NBT:s  ettrigaste  motståndare, utan också kanske den mest taktiska och manipulativa i det gänget är scenariot inte alls osannolikt...

Eftersom detta i nuläget endast är en hypotes kommer jag förstås inte att lägga ut namnet på personen ifråga. Men jag vill säga detta.

NBT var en nagel i ögat på många förövarförsvarare - både genom sin friska aggressivitet och sin förmåga till research. Hon kom aldrig av sig, blev aldrig ställd, Och aldrig rädd.

Själv uppskattade jag henne mycket trots att inte heller jag alltid var helt och hållet bekväm med hennes variant av feminism...

Om min hypotes skulle stämma saknar min avsky över detta tilltag alla gränser. För att uttrycka det  mycket försiktigt...
--------------------------------------------
* Och, nej, jag syftar här inte på mytomanen "Mikael", som flera gånger på min blogg svamlade om att han visste vem NBT var. Han svamlade helt hejdlöst, men den person jag syftar på brukar inte svamla på det sättet. 

8 kommentarer:

Hmm sa...

Varför skulle någon maila dig om den vetskapen och sedan agera på det? Känns ju inte så strategiskt.

Eller var personen inte alltid så logisk i allmänhet menar du?

I övrigt saknar jag inte NBT även om jag anar var hon håller hus ibland under ett mer anonymt nick.
Hoppas iaf att det inte är hälsan tystnaden beror på tycka vad jag tycka vill om henne.

Erik Rodenborg sa...

Faktum är att jag har sett dessa mail,och vet att de är autentiska. Hur och varför tänker jag inte gå in på här. Jag trodde inte på innehållet i dem - men nu börjar jag undra.

Det behöver inte alls vara ostrategiskt att låta mig få veta det i så fall. Vad skulle i jag i det läget kunna gjort för att förhindra det? Och vad skulle jag kunna göra åt saken efteråt? Att outa fok kan i många lägen (som detta) ses som ruttet. I alla fall av mig. Men det är inte på något sätt olagligt.

Jag hoppas du har rätt att hon finns under ett annat nick - det skulle ju betyda att hon inte har tystnat. Hoppas i så fall (om min hypotes stämmer) också att hennes antagonist aldrig får reda på det...

Jo, jag saknar NBT. Jag hade också en rad komplicerade teorier om varför hon plötsligt och utan förvarning la av. Från de fakta jag nu känner till ter sig den idé jag fört fram här mer logisk än något annat.

Dessutom hoppas jag att den stämmer av en annan anledning. För annars kan man ju tänka den otäcka tanken att hon plötsligt skulle ha dött. Det skulle vara hemskt.

Anonym sa...

Jag hoppas hon fortsätter någonstans på nätet. Hon var djärv och långt ifrån PK vilket gjorde henne till en nagel i ögat på många.
Torsten

Erik Rodenborg sa...

Torsten
Ja, håller med. I det allmänna samtalet anses nog "feminism" vara PK - men NBT:s gick så långt att den passerade den gräns där det inte längre var PK...

Det var både uppfriskande - och lite chockerande... Eftersom NBT till och från kombinerade det med en ganska så grundlig research (jfr ex.vis inläggen om "Mangamannen"!) var sidan ofta mycket läsvärd,

Erik Rodenborg sa...

Jag skrev: "Att outa fok kan i många lägen (som detta) ses som ruttet". Men i det här hypotetiska fallet handlar det ju inte om att outa någon, utan att använda hot om att outa för att tvinga någon att sluta blogga. Vilket i så fall moraliskt sett måste ses som en form av ( i och för sig inte olaglig) utpressning.

Men så länge NBT är tyst kan ju ingen veta. Det KAN ju vara så att hon plötsligt en dag bara kände att hon fått nog...

Erik Rodenborg sa...

PS. Jag har hennes mailadress, Samtidigt som hon försvann slutade hon att svara på mail.

Anonym sa...

Kan det vara så att hon inte längre finns var min första tanke? Jag är förresten ”Cornelia” om du kommer ihåg mig en gång för länge sen :)

Erik Rodenborg sa...

Jo, jag minns dig. :-) Att NBT inte finns längre var inte min första tanke, men den dök upp efter ett tag. Jag hoppas verkligen att den inte stämmer...

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...