söndag 22 april 2018

"Proud Mary" - och "Lär av historien"

Idag för 49 år sedan (22 April 1969) var Creedence Clearwater Revivals sång Proud Mary nykomling på femtonde plats på Kvälsstoppen.

Just i Sverige fick denna intenationellt kända Creedence-låt en sällsam efterhistoria. Den enda svenska versionen jag känner till är KFML(r):s sånggrupp Knutna Nävars märkliga sång Lär av historien.

Med en milt sagt mycket annorlunda text.

Jag hörde den första gången på ett möte den 14 maj 1971  Jag tyckte jag kände igen melodin och viskade det till den som satt bredvid. Han svarade genom att tyst sjunga "roll it, roll it, roll it on the river" och då förstod jag.

Jag visste att (r) var ganska så bisarra så jag blev egentligen inte förvånad över denna djärva nytolkning av Creedence ;-)

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...