tisdag 27 juni 2017

Drottningens audiensrum

Jag var på Gripsholms slott i Södermanland i går. Dit har jag aldrig varit förut.

Jag är inte så där speciellt intresserad av de kungar och herremän som brukat bo i sådana byggnader. Däremot är jag lite intresserad av berättelser om slottsspöken...

Guideboken verkar inte säga något om sådana, i alla fall vad jag kan se vid en snabb genomläsning, (den var ganska tråkig, och jag har inte läst allt). Men när jag nu suttit mig vid datorn kan jag se att det ju faktiskt även på Gripsholm finns sådana berättelser.

Nu var det mitt på dan och då ser man ju knappast några spöken.

Men jag fick i alla fall ett infall att ta ett foto in i spegeln i något som jag tror kallades Drottningens audiensrum. Man fick inte använda blixt i slottet, så bilden blev ganska så dunkel.

Det passar mig utmärkt, för det går ju lätt att titta på en dunkel bild och tycka sig upptäcka antydningar till något spöklikt, om man anstränger sig riktigt noga.

Eller kanske inte.

Suggestivt kan jag i alla fall tycka att det är. Om man är i rätt sinnesstämning, vill säga.

Dessutom tar kameran lite suddiga bilder, vilket möjligen underlättar för den som vill se saker. Eller kanske inte.

Svarta madame, visa dig...

Inga kommentarer:

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...