En lite irriterade sak är att inga teorier  jag stött på  egentligen tar totemismen på allvar. 
Totemismens grunder är ju antagandet av ett mystiskt,  hemlighetsfullt samband mellan människa och natur.  Att något sådant inte kan finnas är förstås den gemensamma nämnaren, den underförstådda utgångspunkten,  för  alla akademiska totemismteorier. 
Så de fokuserar istället  på exempelvis "vildarnas" bristfälliga logik (Frazer), deras faderskomplex (Freud), olika folkgruppers tendens att ge varandra smek- och öknamn  (Lang), binära oppositioner i tänkandet (Lévi-Strauss). Den mest sofistikerade av dem alla, Emile Durkheim, ser för sin del totemet som inget annat än en symbol för samhället. 
Men var tog alltså  den egentliga totemistiska världsbilden vägen?   Dess grunder är som sagt antagandet av ett mycket nära samband mellan människor och naturen runt omkring - djur, växter, och andra naturfenomen. 
Jag tror att om man ska förstå totemismen bör man börja med att  ta detta som utgångspunkt - istället för genast  börja med att titta åt alla möjliga andra håll.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Gunnar Wall - "Kalla kriget - spioner, statskupper och attentat"
Under 40- och 50-talen var den vanligaste synen i västvärlden på det kalla kriget att det var en global kamp mellan en expansiv sovjetkomm...
- 
Fråga:Vad vet du om Candesvara? ---------------------------------- Namnet Candeśvara (eller Candesvara, ibland Chandeshvara) förekommer i ...
 - 
Att det kommit en kritiskt analyserande bok om kalla kriget från ett odogmatiskt vänsterperspektiv är välkommet. Den senaste på svenska som ...
 - 
Denna intressanta video tar upp hur större eller mindre delar av en domedagspsalm från 1200-talet dyker upp snart sagt överallt. Den lär ...
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar