tisdag 13 mars 2012

"Smarta mobiler gör oss själviska"

Jag har förstås länge misstänkt något sådant. Men ändå tror jag inte mina ögon när jag börjar läsa en SvD-artikel som refererar en undersökning som sägs bevisa just detta. Jag börjar genast leta efter uppenbara felkällor i undersökningen. Men hittar inga.

Jag hade tänkt att de skulle ha undersökt de som redan brukade använda smarta mobiler ofta och kommit fram att de var mer själviska. Det skulle ju inte bevisa ett dugg för det skulle ju kunna betyda att de mest själviska oftare använder smarta mobiller, inte att de som använder smarta mobiler blir mer själviska.

Men så var det inte. Man lät en grupp få fri mobilsurf och en annan fri surf från fast dator och kom fram till att mycket snart blev de som använde smarta mobiler mer själviska än de som använde fast dator. Exempelvis blev de mycket mindre benägna att bidra med mat till hemlösa, eller att hjälpa till att bevara USA:s nationalparker.

Att smarta mobiler på lång sikt skulle kunna göra folk mer egoistiska låter inte orimligt i sig - men så snabbt?

Nu har jag dess bättre ingen smart mobil själv. Den jag hade som åtminstone var lite halvsmart råkade jag ha bort för någon månad sedan. Den jag har nu kan man vare sig ta bilder med eller surfa på nätet med.

Att jag hade bort den mer smarta mobilen var kanske ett omedvetet försök att rädda min själ, eller nåt. Fast jag är inte helt säker på att jag verkligen blivit mindre egoistisk efter att ha tappat bort min smarta mobil. En sak är dock klar, efter artikeln i SvD kommer det nog att dröja länge innan jag köper någon sådan igen...

4 kommentarer:

noboytoy sa...

Det låter helt otroligt..?

Erik Rodenborg sa...

Det som är mest otroligt är hur snabbt det verkar gå. Jag har inte svårt att tänka mig att en som håller på med sin "smarta" mobil något år eller så blir alltmer egocentrisk, men här verkar det gå¨på nolltid!

Tidlösa sa...

Det här har ingenting med saken att göra, men jag kan inte låta bli att dela med mig av denna artikel. Den heter "Honeybee Deaths Being Linked To Rise of Gay Marriage Density". Jag hoppas att det är en parodi av något slag, men hemsidan ser faktiskt kristen ut...

För mycket smarta mobiler i omlopp?

Erik Rodenborg sa...

Moder Thorium

Du glömde att ge en länk men artikeln var ju lätt att hitta.
http://christwire.org/2012/03/honeybee-deaths-being-linked-to-rise-of-gay-marriages/
Men, nej, jag tror att både artikeln och hela sidan är en parodi, vilket också några av kommentatorerna verkar ha upptäckt.

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...