måndag 26 augusti 2024

Roger Penrose och vår fantastiska tillvaro

Den som är intresserad av den moderna fysikens paradoxer, och de svindlande djup som öppnar sig om man begrundar dessa, bör se detta ovanligt långa och ovanligt genomtänkta samtal med den på samma gång teoretiskt intressanta och personligt sympatiska Roger Penrose.

Det finns en del uselt gjorda intervjuer med Penrose. Den värsta jag sett gjordes av Lawrence M Krauss som en gång intervjuade Penrose på ett faktiskt helt oförskämt sätt. Inte förvånande för mig som av olika skäl har en mycket negativ bild av denne Krauss.

Detta samtal med Penrose gjordes av Andrea Morris som i motsats till Krauss verkligen gjorde försök att förstå Penroses tänkande.

Det tog inte lång tid förrän jag började känna någon form av svindel inför de perspektiv som öppnade sig när jag såg denna video.

Och, ja, jag var trött när jag såg den men det var inte därför jag fick svindel...

Inga kommentarer:

Det finns inget vacuum

Om jag hade en föreställning om en tom rymd i universum har den gradvis försvunnit.  I flera steg.  Ett av dem var när jag började inse att...