tisdag 10 januari 2023

En fantastisk dröm

Natten till igår hade jag en fantastisk dröm. Den handlade om ungdomskliniken på Långbro., Där jag var från slutet av 1971 till början av 1973. Jag minns ytterst få detaljer från drömmen, men jag minns grundkänslan desto bättre.
 
Själva handlingen började med att jag fick ett brev som bjöd in till ett sorts möte med de som hade varit på ungdomskliniken just under den tid jag var där. Det stod att det hade tagits filmer av aktiviteter under den tiden och att vi kunde komma och titta på dessa, och dessutom umgås med varandra.
 
Vad som hände sedan har jag inte så mycket minne av, men jag minns som sagt grundkänslan. Det var en känsla av en enorm glädje. Det kändes som att äntligen komma tillbaks - till ett, ja, paradis.
 
Det var en glädje som var obeskrivlig.
 
Jag har alltid vetat att tiden där var något mycket positivt för mig, men drömmen visade att en del av mig på något plan hade upplevt det som mer positivt än jag kunnat ana...
 
Ungdomskliniken var det första "hem" jag fick efter att ha flyttat hemifrån. Ja, det var pga att jag togs in där som jag flyttade hemifrån. Tillvaron på U4 (den del av ungdomskliniken där jag hamnade) var oerhört ljus, glädjefylld - i jämförelse med hur det var hemma.
 
Jag har som sagt vetat detta hela tiden - men drömmen gav en glimt över hur djup den glädjen egentligen var.

Inga kommentarer:

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...