söndag 18 september 2022

Det spökar på Googles bloggar

Det händer konstiga saker på denna blogg (och tydligen även på andra Google-bloggar). 

Den ena efter andra av länkarna på mina båda blogglistor (till mina egna, respektive andras bloggar) har slutat att fungera (det skedde inte på en gång, men gradvis!) , samtidigt som jag själv inte längre kan komma in genom den interna länken "Layout" på min blogg, där jag annars brukar kunna hantera sådana listor. 

Det märks lättast på länken till mina sidobloggar, där det bara går att komma in på några få nu. På "Andras bloggar" kan man komma in på de som ligger överst nu, men många av de som låg överst förut har flyttats mycket långt ner, och när man scrollar ner och till sist hittar dem kan de inre längre öppnas.  

Skriva inlägg kan jag fortfarande. Men mystiskt är det. 

Nu har även mina sidobloggar drabbats. Dvs de av dem som har blogglistor. .

PS. Det verkar ha drabbat alla blogspot-bloggar som har egna blogglistor. Teorier om hacker-attacker torde kunna avfärdas nu. 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du finns inte med på Monicas lista över bloggar ...

Erik Rodenborg sa...

!!!!! Det fanns jag för några dagar sedan.

Gunnar Wall sa...

Kan det vara så att vissa - kanske lite gamla - länkar inte funkar för att Blogger har gjort någon sorts teknisk uppdatering? Kan du inte försöka att länka igen och se om det funkar?

Och om det inte hjälper, har du försökt med Blogger Help Community? https://support.google.com/blogger/community?hl=en

Erik Rodenborg sa...

Anonym

Jo, den finns där, men nedflyttad och inte fungerande. Precis som för mig, alltså. Vad det än beror på har alltså både jag och Monica drabbats av samma problem. Jag försöker hitta andra Google-bloggar för att se om de också har samma problem, men för att se om de har det måste de ha en blogglista, och det har de flesta inte.

Erik Rodenborg sa...

Raderade en kommentar som verkar varit förhastad. Alla blogspot-bloggar som har egna blogg-listor verkar vara drabbade.

Erik Rodenborg sa...

Gunnar

Det går inte att länka igen eftersom det inte går att komma in på "Layout" i bloggprogrammet. Som det ser ut har alltså alla google-bloggar med egna blogglistor drabbats. Inget annat verkar ha påverkats inte heller vanliga länklistor. Det värsta är att det alltså inte går att komma in på "Layout" på sin egen blogg vilket gör att en massa saker på bloggen inte går att ändra så länge detta pågår.

Tidlösa sa...

Jag länkar till mitt Twitter-konto via "My Blog List", och den fungerar faktiskt. Kan även komma in på "Layout", men vågar inte uppdatera ifall det skulle hända något...

Erik Rodenborg sa...

Jag antar att kontoret ligger i USA, och att det fortfarande är tidig måndag morgon där nu. Måndag är ju den första arbetsdagen i veckan så jag hoppas de försöker lösa det redan idag.

..."not just one of your toys"...

Ovanstående citat är från "Queens of Noise" med gruppen Runaways. De senaste kanske tolv åren har jag alltid associerat den låten ...