onsdag 8 juni 2022

Robinson-temat

Jag har ju skrivit om Jules Vernes "Den hemlighetsfulla ön".  Det är en av ett antal romaner som beskriver hur en eller flera personer strandsätts på en obebodd, eller ibland inte obebodd, men i alla  fall okänd, ö., 

Den förste av dessa , eller i alla fall den första av dessa som är allmänt kända, var Daniel Defoes  "Robinson Kruse" (jag använder svensk stavning av efternamnet!) som kom 1719.

Redan den första gången jag fick lånekort,  som sjuåring, och skulle låna för första gången, ville jag av någon anledning låna just Robinson Kruse. Men den fanns inte inne.

Jag var lite misstänksam  av mig redan då  :-) så jag fick en  tanke att de bara sa att den var utlånad för att de misstänkte att boken inte var lämplig för så unga barn som mig. Men istället fick jag låna "Den schweiziske Robinson"  en roman av schweizaren Johann David Wyss,, publicerad första gången 1812  

Den handlade om en hel familj som hamnade  på en öde ö, och brukar därför ibland också kallas "Den schweiziska familjen Robinson."Jag har endast vaga minnen av den. Det jag bäst minns var när de strandsatta kom till en grotta med stalagmiter och stalaktiter. Som jag av någon anledning blev helt fascinerad av. 

Den boken blev nog efter ett tag mer populär än Defoes bok, och den har gett upphov till en rad versioner på samma tema. Och framförallt ett antal filmer och TV-serier.  Det går lätt att hitta en del av dem på YouTube. 

Men nu hittade jag en film som ska handla om om något som kallas "den nya" familjen Robinson. Här är det action hela tiden. Likheterna med den gamla versionen torde vara nära noll - utom att båda familjerna hamnar på en öde ö.. Liksom förmodligen  alla andra versioner på Familjen Robinson-temat, är den klart barnvänlig- men vuxna torde väl ofta  också kunna få utbyte av den.  Jag fick det i alla fall, men eftersom en av mina författarfavoriter fortfarande  är Enid Blyton räknas jag kanske inte.

I denna version spelas ett kort avsnitt om två gånger i mitten. Men inget verkar missas, och det är väl huvudsaken
 
Jag undrar förresten hur många böcker och filmer som handlar om att någon eller några hamnar på en öde ö. Det finns förteckningar av sådana på nätet, men frågan är hur heltäckande de är.

Det är klart - obebodda och framförallt  okända öar är väl inte så lätt att hitta idag. Så nu finns det ju istället sf-berättelser om att bli strandsatt på okända planeter. Vilket som handling är än mer orealistiskt. Ingen av de planeter som vi kan åka till är ju okända. Och de som är okända är ju helt omöjliga att ta sig till. 

 
Förstasidesbild till en  USA-version  av "Den schweiziske Robinson" från 1851.
 

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...