tisdag 21 juni 2022

Har NBT denna gång försvunnit för gott?

Nej, det får vi verkligen hoppas inte är fallet. För den som inte vet, NBT är en förkortning för bloggen NoBoyToy som hade funnits många år och som sedan försvann i början av 2018. 

Jag ägnade sedan flera år åt att sörja hennes frånvaro, och lade ut många inlägg där jag önskade att hon skulle komma tillbaks. De kan ju ses här. Liksom andra inlägg där jag skriver om henne.

Jag kommer inte att starta en lika intensiv kampanj nu, men då och då kommer jag nog att ta upp det. Inte för att försöka pressa henne att starta igen (hon kan ju ha mycket bra skäl för att sluta) - utan för att visa att hon är saknad...

Om jag minns rätt startade NBT 2011 och försvann alltså i början av 2018. Nästan tre år var hon försvunnen och återuppstod på nytt i slutet av 2020. 

Inga människor lever för evigt, och det gäller förstås också bloggar. Men i motsats  till människor kan bloggar återuppstå. NBT har redan återuppstått, i alla fall en gång.  Eller egentligen flera gånger, eftersom hon tidigare försvann för kortare perioder. 

Vågar man hoppas på en gång till?

20 kommentarer:

Verutschkow sa...

Hon kanske ändrat åsikt om Putin på sistone ...

Verutschkow sa...

https://noboytoy.wordpress.com/2015/11/28/putin-vs-obama/

Jimmie Åkesson hade också svårt att välja ibland ...

Erik Rodenborg sa...

Putin är en reaktionär politiker, i likhet med nästan alla presidenter i USA och i likhet med nästan alla tidigare statschefer i Ryssland. Det är min åsikt, vad NBT tycker om detta har jag ingen aning om. Det finns ju mycket jag inte hållit med NBT om genom åren, men det hindrar inte att jag sett hennes blogg som en ovanligt frisk fläkt i en annars ofta ganska så sunkig bloggvärld...

Erik Rodenborg sa...

PS. Men att du håller koll på NBT-inlägg från 2015 tyder ju på att du har ett ovanligt bra minne.

Erik Rodenborg sa...

..."i likhet med nästan alla presidenter i USA och i likhet med nästan alla tidigare statschefer i Ryssland"... Det finns några undantag. Man kan ju nämna Abraham Lincoln i USA, och Lenin i Ryssland.

Verutschkow sa...

NBT kan kritiseras (ganska milt) fastän hon helt klart saknas ...

"Bloggen på noboytoy.blogspot.com har tagits bort. Den här adressen är inte tillgänglig för nya bloggar."

Inte mitt minne i första hand utan bara googling på NBT och några nyckelord ...


Erik Rodenborg sa...

Men då kom du till en äldre NBT-blogg. Hon har bytt bloggportal flera gånger. Den senaste finns här. https://noboytoy.wordpress.com

Den finns alltså kvar, även om det inte har skrivits på den under enlång tid.

Anonym sa...

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-10938939/HBO-doc-uncovers-Beatrice-Six-Wrongly-confessed-rape-murder-convinced-psychologist.html

Erik Rodenborg sa...

Vad har detta med NBT att göra?

Anonym sa...

- Vad har detta med NBT att göra?

Flera döms till långa fängelsestraff
för att en psykolog gav falska intyg
om "falska minnen".

Erik Rodenborg sa...

Du kan uppenbarligen inte läsa innantill. Det står inte ett om falska minnen. Däremot nämns hastigt att en psykolog framkastat att de påstådda mördarna trängt bort minnena av sitt eget mord.

Det var naturligtvis absurt. Att SEX PERSONER samtidigt skulle ha trängt bort minnen av att ha mördat, är ju befängt.

Återigen vad har det med NBT att göra?

Det har för övrigt dessutom nästan ingenting att göra med debatten om minnen kan trängas bort.

Att någon korkad psykolog tror att sex personer, tydligen koordinerat (!) tränger bort alla sina olika minnesbilder av sitt eget våldsdåd, är ju pinsamt. Med den seriösa debatten om bortträngda minnen har det ju alltså inget att göra.

Erik Rodenborg sa...

PS. Du eller någon annan postade dessutom en annan länk om en kvinna som begått ett mord. Helt off topic, även det, och jag raderade det. Det räcker med EN off topic-kommentar till detta inlägg

Erik Rodenborg sa...

PPS.
Vid närmare eftertanke betvivlar jag storyn om psykologen. Jag kan inte tänka mig att en psykolog, som är så pass ansedd att hen får inflytande i en polisutredning, kan lägga fram en teori om att sex vuxna personer samtidigt tränger bort samma minne. Och dessutom får andra att tro på denna teori. Det är något här som inte stämmer.

Anonym sa...

Lev inte livet genom bloggare på internet du vet inte vem hon är.
Det är inte rättvist mot dem.
Du verkar bygga livet på människor som inte bygga sitt liv på dej.
Du aldrig träffat, inte har kontakt med dej.
Feministen nonoytoy har jobbet och IRL kontakter hon skrivit om på bloggen.
Du kan göra så och träffa polare det finns många trevliga personer i samhället..
Det gör dej rik att träffas och prata snacka med andra och du märker att det kan
bli ömsesidig där båda vill träffas, inte jaga noboytoy och andra kanske vill vara ifred?
Ser dej som en fästing.
Rain


Erik Rodenborg sa...

Rain

"Ser dej som en fästing." Fästing? Låter otrevligt. Från Wikipedia. "Fästingar är parasiter som lever på att suga blod från däggdjur och fåglar, samt ibland även från reptiler och groddjur." Hmm. Om fler än du ser mig på det sättet är det ju milt sagt obehagligt. /ryser/

Tja, en bra fråga är ju om jag nu bör få dåligt samvete för att jag inte låter NBT vara ifred. Ungefär som jag en gång inte lät Motherwitch vara ifred när hon försvann? Förra gången NBT försvann tror jag även du skrev att du hoppades att hon skulle komma tillbaka.

Kommer jag förresten att bli lämnad ifred om jag själv försvinner? Ingen aning. Ska kanske testa. Om jag plötsligt upphör att skriva här kommer du och andra inte på något sätt att uttrycka en önskan om att jag kommer tillbaka? Det låter betryggande. Eller nåt.

"Du verkar bygga livet på människor som inte bygga sitt liv på dej....Du aldrig träffat, inte har kontakt med dej....Du kan /.../träffa polare det finns många trevliga personer i samhället."

Du verkar tro att jag bygger hela mitt liv på personer jag aldrig träffat. Har du några andra exempel på det mer än det påstådda exemplet NBT? Men nej, jag bygger inte alls mitt liv på NBT (eller någon annan jag inte träffat) Och, ja, jag "träffar polare" då och då och, ja, jag vet att "det finns många trevliga personer i samhället."

Jag träffade en "polare" för någon dag sedan, med en väninna till henne. Vi satt och pratade med varandra på en restaurang i flera timmar. Bara för att jag inte skriver om mina "polare" på bloggen betyder det ju inte att de inte finns.

Fast det där med att jag borde lämna NBT ifred... det kanske är riktigt. Hade lite dåligt samvete redan innan jag fick din kommentar. Så härmed lovar jag att inte skriva ett ord om henne förrän hon eventuellt dyker upp en gång till.

Anonym sa...

Märkligt att någon lånat mitt nick och skriver oförskämt om dig. Skulle aldrig skriva så.
/Rain

Anonym sa...

Du som använder mitt nick är en mycket obehaglig människa
Rain

Erik Rodenborg sa...

Tack. Lättad. Att jag ändå inte automatiskt insåg detta beror väl på att "Rain" numera är ett så ovanligt nick. För att använda just det måste man vara ganska så initierad.

I mina chockade spekulationer tänkte jag väl också lite på vilken dag det var igår...

Men en annan anledning var nog ändå att jag som sagt redan hade lite dåligt samvete och undrade om NBT inte kunde reagera negativt på min "kampanj", Jag hade tänkt så flera gånger och när detta kom fick jag upplevelsen att mina inre funderingar kanske delades av andra.

Angreppet kom ju från en så oväntad vinkel. När jag skriver om NBT brukat jag angripas av personer som av anledningar de bäst känner till själva hatar NBT, och är emot att jag skriver positivt om henne. Nu kom angreppet från någon som anklagar mig för att inte respektera NBT... Det blev nästan kortslutning.

Jag kan ändå dock inte låta bli att mycket motvilligt beundra den metod som den som skrev det använde sig av. Som psykologisk krigsföring var det i så fall mycket sofistikerat. Jag tror jag aldrig tidigare förlorat fattningen och blivit helt ställd inför ett angrepp. Det blev jag inatt.

NoBoyToy sa...

Jag startade min blogg 2009.
Och jag tar självklart inte illa upp för att Erik eftersöker mig och saknar mig. Tvärtom. Givetvis. Vad är det för idiot som skriver att han skulle vara en "fästing" på mig?? Du vet ingenting om någonting. I mina ögon är Erik barnens hjälte, en god medmänniska och en oerhört intelligent och påläst person som jag beundrar och respekterar oerhört mycket.

Erik Rodenborg sa...

I mina ögon är NBT en av de allra mest sympatiska bloggare jag stött på. Som med både mod och djärvhet drivit en linje som försvarat både kvinnor och barn mot patriarkalt förtryck, även när detta lett till att hon har utsatts för veritabla hatkampanjer.

Jag har också angripits, men troligen inte lika hårt som NBT. Jag är nog aningen mer diplomatisk än NBT...

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...