måndag 20 juni 2022

Mardröm

Inatt hade jag den förmodligen värsta mardröm jag har haft i vuxen ålder. Den påminner om en jag hade 2011, men var mycket värre. 

Drömmen från 2011 handlade om en himlakropp som enligt NASA skulle träffa oss om några månader.  Drömmen  inatt om en himlakropp av kanske månens storlek som skulle passera oss om kanske en timme - och där man ändå inte visste om vi skulle kollidera med den eller inte. 

Det kom ständiga nyhetsrapporter - men ingen visste något säkert. Konstigt nog såg vi den inte alls, men den måstre ha befunnit sig på andra sidan jordklotet. . 

Plötsligt kom ett besked från en dator. Det var 50 procents chans  att den skulle missa - och 50 procents risk att  den skulle träffa. Det blev ren hysteri överallt. Sedan togs rapporten plötsligt bort. Jag undrade om det berodde på att den sågs som inaktuell eller för att man ville mildra hysterin. 

Så tittade jag på klockan - och såg att den tidpunkt då himlakroppen eventuellt skulle ha träffat jorden hade passerats. Jag pratade med någon som sa att hen hade hört att den "inte ens kom speciellt nära". 

Så mardrömmen slutade lyckligt. Men jag vaknade med oerhörda muskelspänningar, jag var stel i hela kroppen. 


1 kommentar:

Tidlösa sa...

Låter faktiskt som en träffsäker metafor för det nuvarande världsläget...

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...