tisdag 11 januari 2022

Sergels Torg i realtid - igen

För några år sedan blev jag nästan barnsligt förtjust när jag upptäckte en ovanlig webbplats.

Där man via en webbkamera kunde se Sergels Torg precis som det ser ut just när man kollar på länken.

Eller rättare sagt - det var ingen film utan det var nya bilder med några sekunders mellanrum. Så när saker rörde sig kunde man se hur de hoppar från punkt till punkt, och inte en kontinuerlig rörelse.

Jag hittade länken på Monica Antonssons blogg. Hon ville kolla hur stort ett möte med "papparättsaktivister" som hölls just på Sergels Torg var.

Mitt intresse blev snart mer allmänt. Jag ville ibland se hur en för mig välkänd plats såg ut i realtid - folk kom och gick, bilar körde förbi. Och ibland demonstrationer, möten och andra aktiviteter.

Jag skrev om det här.

Men efter ett tag verkade webbkameran gått sönder, eller nåt, så man såg ingenting på länken. Men nu ser den ut att ha kommit tillbaks.

Sergels Torg i realtid kan på nytt ses här.

8 kommentarer:

Verutschkow sa...

Så du gillar övervakningskameror ...

Erik Rodenborg sa...

Inte i princip. Men jag har som sagt en sorts barnslig förtjusning över att kunna se platser jag mycket ofta varit på, i realtid utan att vara där.

Hugge sa...

Är nog rätt vanligt drag. Allt känns mer "på riktigt" på en plats man är väl bekant med. Vet man t.ex hur det doftar och låter på platsen så förnimmer man nästan detta också bara genom att se på en sändning därifrån.

Erik Rodenborg sa...

Exakt.

Anonym sa...

Anslutningen till www.webbkameror.se är inte säker

Erik Rodenborg sa...

Vilken källa har du till det? Webbkameror.se hade denna realtidsbild från Sergels Torg i åratal. Sedan fick de tydligen tekniska problem, men nu är den tillbaka, på samma adress.

Vad innebär förresten formuleringen att anslutningen inte är säker? Vad betyder det, mer konkret?

Verutschkow sa...

Trygghetskameror skall det kanske hellre heta ...

Verutschkow sa...

Eller rentav trivselkameror.

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...