fredag 23 juli 2021

Vietnam är nära...

Någon gång 1967-68 bildades inom De förenade FNL-grupperna (DFFG) en sånggrupp som kallades "Freedom Singers". I samband med  inre konflikter och strider inom FNL-grupperna i slutet av 1970 splittrades Freedom Singers - och så vitt jag fattar kom en del av gruppen att ingå i KFML(r):s sånggrupp Knutna Nävar..

Hela splittringen 1970 initierades av KFMl(r) . De ville förvandla FNL-grupperna till en organisation som helr öppet och "officiellt"endast skulle vara en underordnad del av den egna organisationen. 

Men FNL-grupperna överlevde, och fortsatte dessutom att ge ut LP-skivor med anti-imperialistiska  sånger. De blev minst lika bra som de LP-skivor som "Freedom Singers" hade gett ut 1968 och 1970.  Själv tyckte jag de blev bättre...

1971 gav de ut "Till det kämpande Vietnam".  1972 gav de ut "Vietnam är nära".

Men det uppstod inte en ny specifik sånggrupp, med ett eget namn. , I stället gavs skivorna ut  av "De förenade FNL-grupperna", rätt och slätt.  .

I den andra LP:n av dessa, *"Vietnam är nära". fanns en titellåt med just detta namn.  

Jag hörde den första gången live på Hötorget nån gång sommaren 1972, Den gick in i mig direkt. FNL-gruppernas sånggrupper gjorde en hel del mycket bra sånger, ,men "Vietnam är nära" är nog den som har berört mig mest 

Den var oerhört suggestiv, tyckte i alla fall jag.

Texten är uppenbart inspirerad av den massiva offensiv som FNL inledde i början av april 1972. Denna blev början till slutet  för USA:s krig - och för USA-marionetterna i Saigon-regeringen. USA insåg att de inte kunde vinna, och gjorde  eftergifter som ledde till Parisavtalet 1973. Och den överväldigande majoriteten av USA-trupperna drogs bort. 

När FNL inledde nästa stora offensiv i slutet av 1974 stod Saigon-juntan ensam, med mycket få USA-soldater kvar i Sydvietnam.  Den 30 april 1975 gick FNL in i Saigon. 

"Vietnam är nära" kan höras här.

PS. Jag lade faktiskt ut ut denna sång på min blogg redan 2007.


31 kommentarer:

Hugge sa...

Oavsiktlig humor på hög niva:
https://www.youtube.com/watch?v=VNsGZrl2OOM

Erik Rodenborg sa...

Visst, jag hörde den först live på ett möte på ABF-huset fredagen den 14 maj 1971. Jag trodde knappt mina öron.

Hugge sa...

Stod hela publiken och såg ut som fågelholkar hela spelningen eller fick man med sig publiken till sist?

Erik Rodenborg sa...

Jag tittade inte på publiken, jag tittade på sånggruppen. Publiken satt för övrigt ner. Jag viskade till en person som satt bredvid mig, och som inte var (r)are, att melodin verkade väldigt välbekant. Då sjöng han tyst för mig "roll it, roll it, roll it, roll it on the river" och då insåg jag att melodin var tagen från Creedence-låten "Proud Mary".

Hugge sa...

Stalinistisk Gospel-sång. Den bästa sortens gospel-sång. Fattas bara lite tungomål.

Erik Rodenborg sa...

Hugge
Om du tycker att ”Lär av historien” verkar frireligiös har du kanske inte hört en annan sång som Knutna Nävar spelade in, Rorsmannen. Direkt översatt från en kinesisk hyllningssång till Mao.

Hugge sa...

Tycker är den konstlade kinesiska brytningen förtar den religiösa känslan där. Höjer dock humorfaktorn rejält.

Tidlösa sa...

Nu har jag lyssnat på sångerna herregud vilken pekoral särskilt "Lär av historien",tänk att framföra den helt utan ironi jag får något slags ofrivilliga sympatier för Frank Baude som eliminerade Sigge Åkervall...

Erik Rodenborg sa...

Det finns väl inget som tyder på att Frank Baude hade något emot dessa sånger? Däremot är det nog ett plus för "errarna" idag, som jag tror nu kallar sig för Kommunistiska Partiet, eller Kommunisterna.org, att de förändrat sig så mycket att Baude till sist lämnade dem i protest.

Erik Rodenborg sa...

PS. På det möte där jag hörde "Lär av historien" första gången, talade också Frank Baude. Om han kraftigt hade ogillat sången hade han nog kunnat stoppa den. I alla fall på det möte han själv talade.

(Det var ett gemensamt möte med de organisationer som hade gått i Röd Front 1971 trots att de inte fick för "det riktiga" KFML.)

Tidlösa sa...

Ha ha ha. Vad lustigt. Så han var lika galen som alla andra på den tiden?

Erik Rodenborg sa...

Alla andra?

Tidlösa sa...

Jag tänkte att Åkervall och Baude kanske tillhörde två olika fraktioner inom (r)-arna?

Erik Rodenborg sa...

Från och med slutet av 1973, förstås. Men då vann ju Baude direkt. Men jag tror inte att det hade funnits någon sådan fraktionsstrid 1970-72. Jag känner ingen som var högt uppsatt inom (r) vid den tiden så jag kan nu inte fråga...

Verutschkow sa...

"Det finns väl inget som tyder på att Frank Baude hade något emot dessa sånger?"

Däremot hade han "något" emot homosexuella ...
https://www.youtube.com/watch?v=VWAk0sQGJgk

Hugge sa...

"Massinvandring och bögeri är inget som gynnar arbetarklassen".

KPML(r) var Alt-left innan begreppet ens var uppfunnet.

Erik Rodenborg sa...

Ver 08.15

Jo, jag vet. Och han fick med sig partiledningen i den frågan. Jag har för mig att de sent omsider har ändrat sig där. Deras politik idag liknar för övrigt mer den son KFML/SKP hade på tidigt 70-tal än den som de själva hade vid den tiden.

Hugge sa...

Visst,men mest av allt tycker jag man hållet på att bli ett andra vänsterparti. Undrar hur länge till man är för ett svenskt utträde ur EU.

Erik Rodenborg sa...

Jag kände två lesbiska (r)are i början av 80-talet. De var tvungna att vara hemliga inom partiet. De bodde i Göteborg, och en gång när jag var där passade jag på att besöka dem. Jag kom dit mitt upp i ett (r)-möte. Så medan det pågick kollade jag deras bokhyllor. Det fanns två böcker med ryggen vänd inåt. De handlade om homosexualitet. Lätt absurt, eftersom i alla fall jag alltid först kollar böcker som är vända på det sättet.

När mötet var klart frågade jag dom om vad de tyckte om att Proletären skrivit att om AIDS endast drabbade homosexuella kunde man lugnt låta saken ha sin gilla gång. De blev generade och sade vagt att det finns många inom (r) som inte håller med om detta.

De invandrarfientliga strömningarna inom nuvarande KP har troligen försvagats efter att två grupper med den typer av åsikter för något år sedan lämnade partiet. Båda i Skåne, ett ställe där invandrarfientliga strömningar av någon anledning är ovanligt starka.

Erik Rodenborg sa...

"Undrar hur länge till man är för ett svenskt utträde ur EU." Det ör en av deras mest centrala frågor så det dröjer nog ett tag.

Hugge sa...

Antar att du bl.a syftar på Nils Littorin och Malmölistan. Skulle inte beskriva det gänget som "invandrarfientliga". Däremot invandringsrestriktiva. Skulle lätt röstat på dem om jag bott i Malmö. Men jag har ju förmånen att kunna rösta på Örebropartiet istället.

Hugge sa...

Känner igen mig väldigt mycket i den här vänsterkvinnans politiska utveckling:
https://youtu.be/M-MwklEmlvo
Eller utveckling och utveckling, somm hon själv säger, "Det var inte jag som lämnade vänstern, det var vänstern som lämnade sina kärnfrågor".

Erik Rodenborg sa...

Hugge 15.07

En annan är väl en grupp runt Robert Mathiasson.

Jag har inte absolut koll på dessa grupper. Men mer allmänt kan man nog säga att gränsen mellan invandrarfientlighet och att endast vara "invandringsrestriktiv" inte är absolut utan oftare är en flytande skala. SD säger också att de inte alls ärinvandrarfientliga, men det är hur lätt som helst att hitta hur många medlemmar som helst, som bevisligen är det.

Jag skulle inte vilja rösta på Malmölistan. Men att du skulle vilja det är ju helt logiskt.

Erik Rodenborg sa...

Hugge 15.17

Har lyssnat på en del. Jag tycker att hon karikerar. Att alla grupper inom vänstern - från V till smågrupperna - har lämnat klassfrågorna och endast ägnar sig åt identitetspolitik är helt enkelt inte sant.

Hugge sa...

Är väl en gråskala där med, men i stort menar jag att hona har rätt. Ett välkommet undantag från det tillstånd i vänstern hon beskriver var Dagostars trots mot Löfven. Tror dock inte det var något trendbrott även om jag hoppas att så blir fallet.

Erik Rodenborg sa...

Jag har Flamman som veckotidning. Den är inte formellt knuten till V, men står partiet nära. Om man går igenom ett antal nummer hittat man oerhört mycket mer som handlar om klass och sociala klyftor än som kan beskrivas som "identitetspolitik". Det är i all fall mitt intryck (utan att jag vill säga att jag gjort någon statistisk analys). De har lagt ut de flesta (tyvärr inte alla) av sina artiklar på nätet så vem som helst kan ju kolla det.

http://flamman.se

PS. Och bli inte alltför förskräckt av att en recension av Kajsa Ekis Ekmans bok om transfrågor just nu ligger överst. Det är ett undantag, snarare än regeln.

Hugge sa...

Jag gillar faktiskt Ekman. Ser hennes inlägg i transfrågor snarare som ett försvar mot identitetspolitiskt vansinne snarare än identitetspolitik. Tycker även hon är bra i största allmänhet på att ta upp kvinnofrågor utan att tappa klassperspektivet.

Erik Rodenborg sa...

Jag gillar också Ekman, men är inte helt säker på att hon har helt rätt i transfrågor. Har hennes bok, läst kanske hälften. Väl att märka - recensionen i Flamman var ganska så kritisk.

NoBoyToy sa...

Det sägs ofta från kapitalisthögern att kommunism aldrig har fungerat. Men den har ju heller aldrig fått en riktig chans eftersom USA och kompani har krigat bort minsta tecken på den.

Erik Rodenborg sa...

Det ligger mycket i det. Det främsta exemplet - om ryska revolutionen hade spritt sig över Europa efter första världskrigets slut hade den kunnat blivit så stark så att den inte skulle ha gått att angripa. Jag tror definitivt att vi i aå fall hade levt i en bättre värld.

Hugge sa...

Marcus och Malcom pratar Knutna nävar och "Lär av historien" i senaste avsnittet. Även en del tänkvärt om lokalpartier(r).
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9mZWVkcy5zb3VuZGNsb3VkLmNvbS91c2Vycy9zb3VuZGNsb3VkOnVzZXJzOjE0ODAxMzQ1Ny9zb3VuZHMucnNz/episode/dGFnOnNvdW5kY2xvdWQsMjAxMDp0cmFja3MvMTA5ODA0OTA5MA?ep=14

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...