måndag 2 november 2020

Ett sagoland som går till val

Att vara rädd för ett presidentval i USA är en ny upplevelse. Man har kunnat vara rädd för USA:s makt i världen, osv -  men inte för just ett presidentval.

Att ens kunna tänka tanken på ett inbördeskrig i USA var förut omöjligt. Jag tror inte heller nu på att det blir ett inbördeskrig i USA - men att jag ändå kan tänka tanken är något nytt.
 
Presidentval i USA har alltid varit val mellan två dåliga kandidater, men i just detta verkar båda vara dåliga på ett nytt och på sätt och vis mycket oväntat sätt.
 
För min del leder detta till det absurda att jag ändå hoppas att Joe Biden vinner - trots att han fört en mycket obehaglig politik under många år - och dessutom av allt allt att döma är en särdeles obehaglig människa.
 
Det som ändå avgör vad jag hoppas på är att jag ser den globala uppvärmningen som en ödesfråga. Läget är redan så dystert som det kan bli och med ett USA som öppet saboterar även de mest modesta försöken att minska utsläppet av växthusgaser blir det, om möjligt, ännu värre.
 
Donald Trump försöker vinna röster på löften om att satsa på mer fossila bränslen. Och på att bojkotta allt klimatsamarbete. Därför hoppas jag att han förlorar, och det innebär tyvärr med dagens läge att Biden vinner.
 
Frågan är om det med ett mycket jämnt resultat och med bittra strider efter valet skulle kunna bli (exempelvis) en militärkupp. Det låter också absurt, förut har man aldrig ens kunnat tänka tanken.
 
Jag tror jag bojkottar alla medier under valnatten. Förra valnatten i USA var jag vaken hela natten och var helt knäckt dagen efter.
 
Att USA är en "stor demokrati" som värnar "friheten" i världen är en sagobild jag aldrig haft.
 
På tal om sagor kallas USA  i denna låt (inspelad av FNL-gruppernas sånggrupp Freedom Singers, 1970), ironiskt för "Vårt Sagoland". Inte mig emot, det finns ju mycket otäcka sagor. Många av HC Andersens sagor gav mig rysningar när jag läste dem som barn - "Flickan med lackskorna" var väl en av dem.
 
Och det som händer i USA ger mig förstås oändligt fler rysningar just eftersom det som händer i USA vare sig är en god eller ond saga- utan konstigt nog - en verklighet.Vårt Sagoland

10 kommentarer:

Verutschkow sa...

"https://www.svd.se/ett-uselt-val-mellan-tva-daliga-kandidater"

"Din" morgontidning, SvD, har såvitt jag kan se inte på ledarsidorna
skrivit så värst mycket om det här valet. Framför allt har man heller
inte, ånyo såvitt jag kan se, tagit ställning för den republikanske
kandidaten så som man självklart gör i "normala" fall.

Har du också tyckt dig se samma sak som jag ? Lite svagt att inte
kunna ta ställning ens efter den första, extremt bråkiga debatten ...

Erik Rodenborg sa...

SvD brukar inte automatiskt stödja republikaner. Jag har inte koll på alla gånger, men 1968 stödde man definitivt inte Nixon mot Humphrey, och idag är de klart emot Trump, även man på senaste tiden låter lite mer försiktig i detta än man var för några månader sedan.

Det mest vidriga med SvD just nu är deras flirt med klimatskeptiker, inklusive nålstick mot Greta Thunberg och att man låter någon bisarr person som heter Lomberg. eller vad han nu hette, skriva artiklar om klimatet där det enda han verkar bry sig om är hur mycket den globala uppvärmningen påverkar BNP. Eftersom han kommit fram till att BNP kommer att minska mer med åtgärder mot uppvärmningen än de kommer att minska om man låter uppvärmningen fortgå, tycker han att man måste vara mycket försiktig med sådana åtgärder och ligga lågt. Är han dum på riktigt, eller spelar han bara?

För övrigt ät ju ledarsidan på SvD förutsägbart reaktionär, mem det är ju inget nytt.

Jag har länge föredragit SvD framför DN för att man i SvD slipper kampanjer mot bortträngda minnen och mot vad barn och vuxna överlevare berättar om övergrepp. Men nu har vi ju (exempelvis) denne Lomberg i SvD, som retar mig nästan lika mycket som Lisinski i DN.

Tidlösa sa...

Off topic.

https://www.youtube.com/watch?v=b8sbYtFOnxk

Olof Å sa...

Bjørn Lomborg har varit på gång länge. Första gången jag kom i kontakt med hans påståenden var i Johan Norbergs "Till världskapitalismens försvar", och jag får intrycket att Norberg distanserat sig från honom i takt med att global uppvärmning (eller snarare den mänskliga faktorn i denna process) blivit svårare att förneka. Att SvD nu går igång med honom är förstås inte så konstigt. På sistone verkar de mer och mer ha kommit fram till samma världsbild som Trump, där alla från Greta Thunberg till demokraternas mittenflygel är något slags ondskefull identitetspolitik sammansvärjning för att förstöra den goda västvärlden.

Verutschkow sa...

Finns ju en klassisk låt om valrörelsen i Förenta Staterna ...

https://www.youtube.com/watch?v=LiQW1TlDZMU

Men den lär vi väl inte få höra under valvakorna inatt.

Erik Rodenborg sa...

Ja, SvD:s syn på Trump var ju väldigt negativ bara för ett halvår sedan men nu är kritiken på ledarsidan mycket mild. Jag har dock inte sett att de angriper Demokraternas "mitten-/läs höger-/-flygel".

De är inte direkt klimatskeptiker, snarare "klimatlikgiltiga". De säger ungefär "ja, det pågår en global uppvärmning orsakad av människor, men låt oss ta det lugnt nu så att BNP inte sjunker, och låt oss vara optimistiska, tekniken utvecklas hela tiden så på något sätt kommer det att lösa sig till sist".

Lomborg ger faktiskt intrycket av att vara öppet korkad, men chefredaktören Tove Lifvendahl verkar inte alls vara detta, så när de riktigt absurda sakerna ska sägas låter hon Lomborg, Arpi o co sitta vid tangentbordet.

Lomborg är så okunnig så vem som helst som helt saknar djupare kunskaper o0m klimatet och endast strö-läser DN eller t.o.m. SvD (som ju ändå har en klimatexpert anställd som kan ämnet!) skulle överlägset kunna vinna över honom i en klimatdebatt.

Erik Rodenborg sa...

Ver
Den låten har jag nog inte hört på ca 30-35 år.

Verutschkow sa...

Men "den låten" har ju en text som är Trump upp i dagen ...

Elected
Alice Cooper

I'm your top prime cut of meat, I'm your choice,
I wanna be elected,
I'm your yankee doodle dandy in a gold Rolls Royce,
I wanna be elected,
Kids want a savior, don't need a fake,
I wanna be elected,
We're all gonna rock to the rules that I make,
I wanna be elected, elected, elected.
Good evening Mr & Mrs America and all ships at sea,
The candidate is taking the country by storm.
I never lied to you, I've always been cool,
I wanna be elected,
I gotta get the vote, and I told you 'bout school,
I wanna be elected, elected, elected,
Hallelujah, I wanna be selected,
Everyone in the United States of America.
We're gonna win this one, take the country by storm,
We're gonna be elected,
You and me together, young and strong,
We're gonna be elected, elected, elected,…

Erik Rodenborg sa...

Tack för tipset, Jag lägger ut den på Facebook....

Erik Rodenborg sa...

Och som du märker även på bloggen.

Langoljärerna

Den kanske mest fascinerande, och en av de mest skrämmande, av Stephen Kings berättelser är nog  "Langoljärerna". Jag läste den n...