fredag 18 september 2020

Diverse funderingar

Om det finns några religiösa strömningar som jag tycker är sympatiska är det teosofi och Wicca.  Skulle gärna vilja tro på att sanningen ligger någonstans där, men eftersom jag framförallt tror på Murphys lag kan jag inte tänka mig att så är fallet...

Ett religiöst fenomen jag tycker är fascinerande är annars Mariauppenbarelser. Men eftersom jag inte har några sympatier för vare sig den katolska eller (än mindre)  den ortodoxa kyrkan hänger denna fascination så att säga i luften. 

Om det finns ett politiskt fenomen jag fascineras mycket av just nu är det QAnon-rörelsen i USA.  Det finns förresten en riktigt nyanserad artikel om detta fenomen i senaste numret av vänstertidningen Flamman.* Tyvärr har de inte lagt ut den på nätet. Jag har för övrigt noterat att de mest intressanta av Flammans artiklar av någon anledning - Murphys lag, kanske - ;-) . sällen läggs ut på nätet. Jag prenumererar på den,  så själv kan jag ju läsa allt. 

Nej, jag delar förstås inte alls QAnons världsbild , men rörelsen är subversiv på ett märkligt sätt. Att till förvånansvärt stora grupper lyckas sprida uppfattningen att en stor del av etablissemanget i USA är en del av ett pedofilt satanistiskt nätverk är ju inte något som direkt stärker stabiliteten i detta land...

Men även om jag inte på något sätt delar deras världsbild tror jag visst att det med all säkerhet i såväl USA som andra länder finns förövarnätverk även inom överklass och härskande grupper. (jfr turerna kring Jeffrey Epstein!)  Det är möjligen därför som både Twitter och (i mindre grad) Facebook snabbt har tagit repressiva åtgärder mot QAnon. 

Den viktigaste frågan i världen idag är den globala uppvärmningen. Därför hoppas jag att vare sig Joe Bidens gränslöshet mot kvinnor och barn, eller hans ev. senilitet, eller QAnons försök att få människor att tro att det bästa sättet att bekämpa övergrepp mot barn är att rösta på Donald Trump, kommer att leda till en Trumpseger i årets USA-val. 

Det enda sättet att förhindra att den globala uppvärmningen utvecklas så snabbt att det kanske inte ens finns människor om hundra år, är annars förmodligen en global planekonomi. Men tyvärr kan man idag inte urskilja politiska och sociala krafter som är starka nog att ens på sikt kunna genomföra något sådant.  (Jag hoppas jag har fel i detta!)

Annars längtar jag nog tillbaks till det sena 60-talet och det tidiga 70-talet - både av personliga ock politiska skäl..

Osv, osv, bla, bla, bla....

PS. En intressant tankeexperiment vore förresten att föreställa sig att något som liknade Sovjetunionen under dess ”bresjnevitiska” slutfas hade funnits när den pågående globala uppvärmningen blev uppenbar för världens forskare. Å ena sidan var byråkratin i Sovjet konservativ och tog inte till sig speciellt många nya perspektiv – å andra sdan skulle den nog ha haft en makt att snabbt kunna genomföra stora förändringar i ekonomins funktionssätt som vore större än i både västvärlden, dagens Ryssland eller dagens Kina.                                       

PPS. Nu har Flamman förresten lagt ut sin artikel om QAnon. Den kan läsas här.

4 kommentarer:

Tidlösa sa...

Jag *kanske* kommer att "svara" på min blogg. Eller kanske inte. Eftersom en del av mina funderingar nog är åt det kontroversiella hållet...

När det gäller religion så har jag rent instinktivt starka sympatier för dualismen, men den verkar ändå ohållbar på något sätt, så jag brukar hamna i något som låter som en konstig syntes av kristendom, nyplatonism och hinduism.

Sounds vaguely familiar, somehow.

Erik Rodenborg sa...

Du har ännu inte skrivit nåt - men din kryptiska tredje mening måste ha satt min fantasi i rörelse. För jag vaknade just ur en dröm där du hade "bekänt" att om du hade bott i USA skulle du ha röstat på Trump 2016, och republikanerna 2018.

Olof Å sa...

Jag gillar också de hermetiska strömningarna genom tiderna, bl.a då Golden Dawn. Tycker fortfarande det är märkligt att ett så välutvecklat system bara skulle ha uppstått någon gång på andra halvan av 1800-talet även om jag inte heller tror de hade kopplingar så väldigt långt tillbaka i tiden. Överhuvudtaget verkar andliga strömningar ha spelat en större roll inom västerländsk politik fram till andra världskriget. De ockulta kopplingarna till SS är ju välkända.

Erik Rodenborg sa...

Jag vet väldigt lite om Golden Dawn, men jag tycker att de visade gott omdöme när de slängde ut Aleister Qrowley...

Langoljärerna

Den kanske mest fascinerande, och en av de mest skrämmande, av Stephen Kings berättelser är nog  "Langoljärerna". Jag läste den n...