fredag 25 september 2020

QAnon igen...

/Det här kommer jag kanske att få skit för.../

Jag har absolut inga sympatier med QAnon, men jag blir oroad över den massiva nedstängningen av konton som länkar till QAnon på Twitter - och även på Facebook.

Twitters ägare har sagt att det innebär att minst 100.000 konton ska stängas,

Det finns fortfarande mängder av ex.vis fascistiska konton som inte stängs ner. De repressiva åtgärderna mot QAnom är så vitt jag kan se unika.

Drakonisk censur av denna typ är inte en bra metod att bekämpa politiska rörelser, oavsett hur obehagliga de kan vara.

Att just framförallt QAnon väljs ut är inte underligt. Deras grundtes är att det finns ett jättelikt pedofilnätverk på högsta nivå i samhället i USA. Därför letar QAnon-aktivister efter alla tecken som kan tyda på detta.

Med tusentals aktivister som letar efter allt de kan hitta som kan stöda idén om pedofilnätverket är det inte svårt att förstå att en hel del inom USA-samhällets övre skikt är oroliga. Om det inte vore för QAnon skulle många inte ha en aning om alla exempel på Joe Bidens egenartade till synes sexualiserade försök till kroppskontakt med barn.

Mainstreammedia HAR publicerat kvinnors berättelser om Bidens sexualiserade försök till kroppskontakt med dem. Men jag tror att utan QAnon är det inte säkert att speciellt många skulle få reda på att hans till synes sexualiserade agerande mot barn kan jämföras med det han gör mot kvinnor.

QAnon är lojal mot Trump, och skulle aldrig publicera de milt sagt avslöjande videor som finns från dennes umgänge med Jeffrey Epstein. Men de är inte lojala mot det republikanska partiet i allmänhet. Så man kan livligt föreställa sig att även många republikaner som har gjort saker de inte vill ska komma ut är oroliga över QAnon.

Låt mig till sist säga detta. Jag vill absolut inte att Trump vinner valet i USA 2020. För klimatets skull hoppas jag innerligt att han förlorar. Och också pga min rädsla för att den bonapartistiska inriktning han har ska kunna bli ett öppet hot mot den i och för sig redan mycket bristfälliga borgerliga demokratin i USA.

Men att man raderar kanske hundratusentals twitterkonton och tydligen också ett stort antal Facebook-konton för att de länkar till en rörelse som bland annat letar efter allt den kan komma på för att stöda sin grundtes om det "satanistiska" pedofilnätverket på hög nivå är också ett hot mot demokratin. För även om förövarnätverk på hög nivå inte alls torde se ut som QAnon beskriver dem, är jag fullkomligt säker på att sådana finns.

Nästa steg blir kanske att radera konton som UTAN att länka till QAnon försöker leta efter förövare på toppnivå och detta utan att på något som helst sätt stöda denna egenartade organisation. 

18 kommentarer:

Tidlösa sa...

Off topic. Har just läst ut "Profeter mot strömmen". Visste inte att den även innehöll ett kapitel om Steiner! Lustigt avslut om Gacquelin...

Anonym sa...

Nog för att Trump haft att göra med Epstein. Han var nog rätt svåratt undvika helt om man rörde sig i de högre finansiella och politiska kretsarna. Å andra sidan är han känd för att ha slängt ut Epstein vid en tillställning han var värd för med motiveringen att Epstein var "slemmig". Däremot har många av Trumps motståndare bland både republikaner och demokrater varit rejält tjenis med Epstein och bekräftats som festdeltagare på Epsteins ö. Och appropå övergrepp så har Bidens son varit regelbunden kund på en ukrainsk bordell där maffian bjuder ut trafficking-offer. Detta samtidigt som han hade i uppdrag att komma till rätta med korruptionen bland utländska storföretag i Ukraina. Märkligt uppdrag för en man som själv äger ett av dessa företag.

Rekomenderar senaste avsnittet av radio bubbla för utmärkt genomgång av lill-Bidens irrfärder. Bubbla är förvisso ett par överåriga gymnasalt tramsiga nyliberaler men de är riktigt bra när de tar upp korruptionen bland amerikanska politiker.

https://radio.bubb.la/

Erik Rodenborg sa...

Programmet som helhet var i och för sig ganska olustigt. Jag fattade först inte att man kunde gå direkt till avsnittet om Biden, så jag plågade mig igenom några märkliga inslag. Exempelvis ett där de gav tips åt Koranbrännare hur man skulle förstöra spår för att inte polisen skulle få tag i dem. Nu har jag inte en aning om Koranbränningar är straffbart eller inte, men min syn på rituella bokbränningar är väl ungefär samma som Heinrich Heines: "Där man bränner böcker bränner man till slut även människor".

Men sen hittade jag mig fram till avsnittet om Biden och det var intressant. Jag skulle alltså vara frestad att tro att de ledande grupper i demokratiska partiet som backade upp Biden i själva verket var agenter för Donald Trunp. Men eftersom den teorin torde falla på sin egen orimlighet kan man ju undra sig hur de egentligen tänkte. En röst på Biden torde ju vara en röst på Kamala Harris och inte på Biden. Man var ligger det fiffiga i det?

Jag kommer i alla fall att nervöst vänta på den första debatten Biden-Trump. Om Biden skulle visa sig klart senil i den kommer väl det demokratiska partiets ledargrupp att hamna i en kris som helt saknar like i detta partis historia.

Anonym sa...

Ah jo. Själv tyckte jag annars det var intressant att man i förbigående nämnde att katharerna är på frammarsch i Ryssland. Eller nja, någon sorts neo-katharer. Hade gärna hört mer om det.

Tidlösa sa...

Min gissning är att demokraterna kommer att ställa in debatten, detta för att Biden knappt klarar av att bedriva kampanj längre...

Erik Rodenborg sa...

Anonym 1:14

Innan jag kom dit hade jag redan insett att jag borde spola fram tills jag kom till saken, så att säga. Men jag minns att jag snabbt hörde ordet "katarer" nämnas nån gång när jag stannat för att kolla om jag kommit fram.

Erik Rodenborg sa...

Ingenting kommer att bli sig likt i USA hur valet än blir. I Kina finns enligt SvD förresten en - troligen skämtsam - konspirationsteori om att Trump egentligen är kinesisk agent som har som uppgift att störta USA in i kaos. Men i så fall är väl Biden det också...

Anonym sa...

Känns som att USA befinner sig i terminalstadiet. Allt politiskt käbbel handlar mest om hur hospisverksamheten ska administreras och av vem.

Anonym sa...

Nu har debatten börjat. Biden ser tjackad ut i blicken och är pladdrig. Får han amfetamin för att hålla sig uppe?Skulle vilja se en lista på hans mediciner.

Erik Rodenborg sa...

Jag såg den inte när den kom. Men antar att det går att se den efteråt. Men enligt tittarundersökningar verkar det som att de flesta tyckte att Biden vann. Vilket i så fall tyder på att även om han har en begynnande demens är den inte så framskriden att den inte går att kontrollera när det verkligen gäller.

Om han hade varit uppenbart dement skulle det nog ha blivit den värsta kris som Demokraterna gått igenom sedan de var på fel sida i inbördeskriget 1861-65...

Erik Rodenborg sa...

Fast å andra sidan - om han inte är klart dement blir ju hans gränslösa kroppsliga agerande mot såväl barn som kvinnor än mer graverande.

Anonym sa...

Transaktivister och gud vet vad för avarter av feminster angriper en demonstration mot trafficking. Hade möjligen sett logiken om ett gäng rabiata nyliberaler gjort så här. De är ju fixerade vid fri rörlighet för varor och tjänster men hur kan folk som kallar sig feminster och vänster göra så här? Frank Baudes och KPML(r):s homofobi hade varit att föredra om man måste välja.
Dagens vänster och feminism tycks dras iväg åt märkliga håll av massa konstiga avarter i svansen istället för
att låta huvudet styra. Har läst lite utdrag ur Lenins "Radikalismen-kommunismens barnsjukdom". Ska nog läsa hela. Kan vara relevant om man vill begripa dagens urspårade vänster.

https://www.youtube.com/watch?v=XHZPiy78VPY&t=1s

Erik Rodenborg sa...

Jag har sett den nu. Av döma av videon var attackerna mest verbala missnöjesyttringar och inte ett försök att stoppa demonstrationen. Så vitt jag kunde se.

Men även verbala missnöjesyttringar är ju konstiga i sammanhanget.

Du skriver "transaktivister och gud vet vad för avarter av feminster". Det är bra att det finns ett "och" i meningen, så du behöver ju inte alls mena att "transaktivister" I SIG skulle vara en avart... vilket jag först uppfattade det som när jag läste slarvigt.

Kampen mot trafficking är ju en central del av kampen mot övergrepp. Som idag förs utifrån ett stort underläge... tyvärr.

Anonym sa...

En och annan vettig transaktivist finns väl fortfarande kvar men de drunknar i mediebruset av möjliggörare av övergrepp och rena förövare. T.ex det hetrosexuella familjeparet i USA som hävdar att deras tioårige son är trans. Man låter(manipulerar honom till?) att delta i diverse bögjippon. Bl.a får han utföra någon sorts dragshow för vuxna män som kastar pengar på honom ju mer han åmar sig.Detta skildrades helt okritiskt i mainstream media som "ett slag för toleransen".
Eller det lesbiska par som adopterade en pojke i tvåårsåldern från Ukraina. När han var 5 lät man helt öppet honom påbörja förberedande hormonbehandling för könsbyte. Från ukrainskt barnhem till frankensteinska operationer i USA. Ur askan i elden.
Hade saker som detta skett öppet på 80-talet tror jag att både feminster och vänsterfolk satt stopp för det direkt. Men nu hyllar man dessa avantgardistiska övergrepp som "normbrytande". Och normbrytande är det ju förvisso.
Kanske ska man inte bli förvånad med tanke på hur pedofilbejakande större delen av queerrörelsen varit redan i teorin, som Derrick Jensen så humoristiskt tog upp i klippet jag länkade tidigare.

Anonym sa...

Här är tioåringen.
https://www.youtube.com/watch?v=X7J-hW_GO6o

Erik Rodenborg sa...

"En och annan vettig transaktivist finns väl fortfarande kvar men de drunknar i mediebruset av möjliggörare av övergrepp och rena förövare."

Jag tror nog att "vettiga" transaktivisterna är många fler än de som står för de exempel du tar upp. Å andra sidan är även en del av de "vettiga" ändå ofta ganska så dogmatiska.

Som du eventuellt kanske vet har jag själv sett mig som "trans" i den meningen att jag sedan en mycket tidig ålder haft en önskan att inte ha det kön jag har. Men jag har aldrig gjort något åt det, för andra saker har hela tiden kommit emellan...

Anonym sa...

Hade jag ingen aning om. Menar dock inte(verkligen inte!) att transläggning i sig har något med pedofili att göra. Kanske bäst att förtydliga. Däremot tycks det mesta av queerteorin varit mycket pedofilliberal redan från starten. Trevligt dock om sunda transpersoner lyckas få en syl i vädret inom akademi och media. Tyvärr är de människor Jensen tog upp något av husgudar bland samhällsvetare som sysslar med queerteori.

Dock intressant det du beskrev. Upplevde själv en mildare släng av kanske samma sak i lågstadiet. Jag hade en del riktigt hjärndöda pojkar i klassen som tyckte det var roligt plåga djur. Insekter grillades med försoringsglas och större djur kastades det sten på. De enda som gjorde något för att få stopp på eländet var jag och flera av klassens flickor. Lärarna brydde sig inte. I det läget började jag avsky pojkar. Ble kallad för tjejig för att jag tog illa vid mig av djurplågeriet. Även av de få pojkarna som inte verkade roas av djurplågeriet. Jag "bölade som en tjej" ibland, samtidigt som jag tog till nävarna mot djurplågarna. Åkte ofta på stryk.

Som tur var hade jag manliga släktingar som hade djurempati och senare i skolåldern lärde jag känna pojkar med empati för djur. Men fan vet om jag inte kunnat få för mig att jag hamnat i fel kropp om alla män och pojkar jag haft att göra med under uppväxten varit typer som roas av att se djur lida. I så fall hade jag kanske bara kunnat relatera till kvinnor och flickor utan att känna resentiment.

Erik Rodenborg sa...

Bland mina klasskamrater - både i Gubbängen och Fredhäll - fanns mig veterligt inga sådana djurplågar - eller också höll dom tyst.

Men i första klass i Gubbängen blev både jag och flera flickor slagna av många av pojkarna i klassen. Tydligen förde det oss samman i nån sorts försvarsallians. Jag stod på rasterna bland flickor som hoppade hopprep och om pojkar kom och angrep oss försökte jag slå tillbaka. När vi flyttade från Gubbängen minns jag en flicka som sa "vem ska nu försvara oss mot X?" (namn på en kille i klassen).

Långt senare, kanske i femman, var man i skolan även på lördagar. Det var inte så strikt då - man gjorde ofta roliga saker. En dag kom inte läraren och vi skulle ändå vara kvar och roa oss själva. Då tog en kille fram en porrtidning och visade för klassen. Det som hände var att alla killarna utom jag sa "va häftigt." Medan alla tjejerna plus jag sa "va äckligt"...

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...