onsdag 23 september 2020

Återigen till NoBoyToy

 /Tillägg. En kommentator uppmärksammade mig på att Runaways sång inte heter Queens of Noice utan Queens of Noise. Noise betyder ju ljud, och inte oljud, eller buller, men dessutom finns det tydligen en musikstil som heter Noise. Så mina språkliga funderinagar stämmer nog inte.. Jag har tagit bort dem nu./

Jag råkade stöta på denna sång när jag kollade några gamla inlägg jag skrivit och fick genast upp funderingar om den feministiska bloggaren  NoBoyToy (NBT), som mystiskt försvann från bloggvärlden i februari 2018 och sedan  dess inte hörts av.  

Ibland har jag undrat om hon plötsligt dog av ex.vis en hjärtattack, men jag tror inte det. Det finns åtminstone en sak som starkt tyder på att hon inte är död. Jag tänker inte berätta vilken. 

Min huvudteori är att hon tvingades sluta eftersom någon hotade att avslöja vem hon är. Det finns en person (låt oss kalla honom X) som kanske ett halvår innan NBT försvann förklarade att han visste vem hon var, och att han tänkte använda detta mot henne. 

Eftersom hon bland annat på många ställen på bloggen hade diskuterat sin bror kan jag förstå om hon inte ville att hennes identitet skulle offentliggöras. 

Att hon slutat blogga betyder inte att hennes bloggar försvann. Hon tvingades byta blogg två gånger pga censur från de företag som drev dem. Men åtminstone de två sista bloggarna finns kvar. Hennes andra blogg kan ses här, och  den tredje här.  

Personer som upphör med sina bloggar brukar ofta radera dem samtidigt, men så ej här. 

Varför associerar jag då denna sång med NBT? Av flera anledningar. Hon formligen älskade Joan Jett, och i ovanstående live-inspelning av Runaways-låten "Queens of noise" ligger fokuset nästan helt på just Joan Jett. (Det finns andra versioner där det inte gör det.) 

Men för det andra är det svårt att inte associera namnet NoBoyToy till denna låt. Refrängen går - "Queens of noise, come and get it boys - Queens of noise, not just one of your toys.", Ibland har jag undrat om NBT tog namnet på sin blogg inspirerad av denna låt.  

För att vara uppriktig. Nej, jag gillade absolut inte allt NBT skrev. Jag har få "manliga försvarsreflexer" men när jag läste NBT hände det ibland att några av de jag ändå tycktes ha, aktiverades....

Sedan är det en annan sak att jag uppfattade att NBT:s verkliga storhetsperiod kanske var 2011-2013, och att hon sedan ibland gick lite på tomgång. Under sin "storhetsperiod" kombinerade hon sin fräna retorik med en del imponerande research. 

Exempelvis om den så kallade Mangamannen 2012 och från 2013 om en incestanklagad pappa som Uppdrag granskning av några ganska så outgrundliga skäl ansåg borde få vårdnaden om sitt barn. Av någon annan outgrundlig anledning hade de valt att kalla honom "Erik", vilket jag kanske inte tyckte var så jättekul  ;-).  

För att återgå till NBT blev hon snart nästan en mytisk figur. Det fanns en massa teorier om henne, och somliga trodde även att hon var en man (vilket jag själv definitivt inte trodde).  

En kommentator på min blogg, som kallade sig Mikael, hävdade att han visste vem hon var, och antydde till och med att de en gång haft ett förhållande. Det var uppenbarligen inte sant. Och "Mikael"  var definitivt inte identisk med X. "Mikael" fantiserade - men det tror jag inte att X gjorde.  

2012 hade ”Mikael” förresten hamnat i en hård konflikt med X, på en då ganska så besökt blogg. ”Mikael” började förresten också 2017 att delta i ett drev mot mig, på den numera osaligen insomnade sajten Nyhetsverket. På ett sätt tror jag nog i alla fall att det lite grand var mitt eget fel. ”Mikael” mådde helt uppenbarligen inte bra, och hösten 2015 var jag nog så pass elak mot honom att han sedan dess aldrig förlät mig.  

Om min teori om varför NBT lämnade nätet skulle stämma lär hon inte komma tillbaka - i alla fall inte under det namnet. X hade i alla fall då ett mycket stort kontaktnät - så idag vet nog i så fall ganska så många om hennes identitet.(Jag gör det alltså inte).  

NBT betydde mycket för många, men var också hatad av många Även om jag som sagt ganska så många gånger inte höll med henne var det en känsla  av trygghet att hon fanns på nätet. När förövarförsvararna bredde ut nig, dök hon till och från upp, och tog sig an dem, i en obetalbar kaskad av ironi, engagemang, kunskaper och logik. 

 Nedan: bild av Joan Jett från 1980-talet.

  

15 kommentarer:

Erik Rodenborg sa...

PS. På rad 13, första  meningen ska det stå det som står nu - "Exempelvis om den så kallade Mangamannen 2012 och från 2013 om en incestanklagad pappa som Uppdrag granskning av några ganska så outgrundliga skäl ansåg borde få vårdnaden om sitt barn. " - och inte det som stod innan  jag ändrade det....  

Anonym sa...

Ah, Joan Jett. Såg henne live en gång. Hon hade en närmast schamasnk förmåga att elda igång publiken utan att för den sakens skull spela över. En enastående livemusiker av en sort som knappt finns längre.

Anonym sa...

Det här var kul. Anarkoprimitivisten Derrick Jensen leker "queerteoretiskt pedofil jeopardy" med diverse queeraktivister till deras stora förtret.

https://deadwildroses.com/2019/04/15/queer-theory-pedophilia-jeopardy-w-derrick-jensen/

Tror detta är lite av en egen front bland övergreppsförnekarna, ganska väsenskilld från "vanliga" kärnfamiljs-centrerade förnekare. Tror inte att dessa två förnekarläger enas i första taget och det ska man nog vara glad för.

Erik Rodenborg sa...

Anonym 23.23
Såg en intervju med henne. Hon är numera tvungen att hålla sig inne pga covid19 - och vantrivs. Hon är van vid hektisk aktivitet och absolut inte van att sitta inne hela dagarna.

Var frestad att gå och höra gruppen när Runaways var i Sverige 1978. Dagen efter läste jag att det hade varit en hel del kaos och folk hade trampat ner varandra. Och DN hade en bild av oerhört entusiastiska fans som ropade "We wanr Runaways". Det var verklig3en synd att jag inte gick dit.

Anonym sa...

Såg henne typ 89 på malmöfestivalen. Stortorget överfullt. Folk jag kände som knappt hört en låt med henne blev inbitna fans över en natt. Jag var själv rätt inbiten redan men upplevde samma sak med ett par andra band från den tiden. Livescenen var fortfarande i högform då. Tycks föra en tynande tillvaro numera, oavsett genre. Även bra band ger numera ett själlöst intryck, för att inte tala om publiken.

Erik Rodenborg sa...

Anonym 23.47

Jag upplever de som förnekar att övergrepp äger rum som farligare än de som försvarar övergrepp. Anarko-queer-försvarare av "pedofili" lär få en mycket liten följarskara. Det är de som använder de mest sinnrika metoder för att få människor att tro att övergreppsminnen är falska, barn som berättar är PASade etc. som jag ser som det största problemet.

Som jag ser det är det dessutom på sätt och vis mer kränkande att säga "det du talar om finns inte, det är bra en fantasi" än att säga det absurda "med det var väl ändå skönt, eller hur?". Förut tyckte jag tvärtom - att det är värre om man försvarar, för om man förnekar erkänner man ändå att det är dåligt om det finns.

Vad man tycker är mest kränkande är ju helt subjektivt. Men min personliga reaktion är numera att det allra otäckaste är - "det har inte hänt, du har falska minnen". Om någon idiot kommer och försvarar är det ju till stor del pinsamt, men detta "men det HAR ju aldrig hänt, fattar du inte det?" är inte pinsamt. Det är endast otäckt.

Anonym sa...

Absolut. En fördel med "vanliga" förnekare är dock att de själva definierar det de nekar till som övergrepp. Tas dem på bar gärning är det liksom game over. En querteoretisk förnekare har mycket större utrymme att "gaslighta" både offer och eventuella vittnen om deras teorier får fäste i samhället.

Erik Rodenborg sa...

..."om deras teorier får fäste i samhället."...

Jag har oerhört svårt att tänka mig att det under överskådligt tid kommer att få fäste i samhället.

Dessutom kan deras linje aldrig appliceras på de övergrepp som gör ont, som får barnet att skrika, som efterlämnar fysiska skador etc. . Det behövs inte mycket för att deras rosenskimrande bild av "ömsesidighet" krossas.

Men FMS- och PAS-teorier kan ju i synnerhet användas på just de övergrepp som leder till det största lidandet. I synnerhet för att benägenheten att tro ofta blir mindre ju mer öppet brutala övergreppen är.

Verutschkow sa...

" ...och i ovanstående live-inspelning av Runaways-låten "Queens of noice" ligger fokuset nästan helt på just Joan Jett."

Bäste Erik, det där var snudd på en Freudiansk felskrivning. Noice var ju ett
band i samma genre som Gyllene Tider (fast sämre). Noise är något annat och det
heter så här i en punklåt med The Damned (som f ö coverat White Rabbit !)

"We say noise is for heroes (heroes)
Leave the music for zeros (zeros)
Noise Noise Noise is for heroes (heroes)
Oh yeah"

...

Erik Rodenborg sa...

OK, nu förstår jag. Låten heter Queens of noise, inte Queens of noice, mina reflektioner över oljud i samband med den låten håller inte. OK, jag ändrar om ett tag.

Tidlösa sa...

Derrick Jensens inlägg var intressant. Det fanns förresten en anarkistisk tidskrift i USA på 90-talet som ofta försvarade pedofili. Den hette Anarchy - Journal of Desire Armed.

Verutschkow sa...

Apropå "pojkbandet" Noice så gick det en bra dokumentär i SvT häromdagen.
Medlemmarna Hansson och Karlsson dog båda utan att ha fyllt 40. Men Peo
Thyren såg frisk och sund ut och Robert Klasen är tydligen ute och spelar
med honom, när nu detta tillåts.

Såg bandet för några år sedan i Kugnsträdgården och de hade faktiskt fler
hits än jag kommit ihåg på rak arm ...

Verutschkow sa...

https://www.youtube.com/watch?v=jEZz6IAFyVk&list=PLBN23DSEyFUtUeY-TPd-VYzrdtrzvnck3&index=10

För dig, Erik, som drabbats av en livslång, obesvarad, olycklig kärlek till
kvinnan i fråga. Den här låten är tagen från hennes coverskiva som jag äger,
inköpt till reapris på CD. Originalet gjordes av The Kinks ...

"Don't thread on Greta Garbo ..."


https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hit_List_(Joan_Jett_album)

Erik Rodenborg sa...

Tja, "livslång, obesvarad, olycklig kärlek"..

Ordet "obesvarad" är förstås adekvat. "Livslång" stämmer väl inte, jag stötte på Runaways i slutet av 1977 eller början av 1978. Men hade inget grepp om dess medlemmar utom att jag visste att Cherie Currie hade lämnat. Det var nog först när jag började följa NBT:s blogg som jag upptäckte Joan Jett som individuell medlem..

Men kruxet ligger väl i ordet "kärlek". Nej, jag upplever det knappast som "kärlek". Möjligen är det aningen mer adekvat att kalla det "idoldyrkan". Kanske eller kanske inte. Men i så fall kan väl samma ord användas om min upplevelse av Grace Slick och några till personer.

Men låten du länkade till var ju hörvärd. ;-)

Erik Rodenborg sa...

PS. Men "idoldyrkan" låter så töntigt. Sysslar jag verkligen med sånt? Jag hade något åt det hållet med Monkees under några månader första halvåret 1967. Men då var jag ju endast 12.

Hmm....

Funderingar om trans...

Jag är inte emot den nyligen antagna lagen för att jag är emot transsexuella. Tvärtom. Under stora delar av mitt liv har jag själv uppfattat...