torsdag 23 juli 2020

Massiel och La, la, la

Råkade kolla på länkar till Eurovision Song Context och hittade då bland annat denna sång.

Året var 1968, sången hette La, la, la och sångerskan gick under artistnamnet Massiel - men hette egentligen María de los Ángeles Felisa Santamaría Espinosa.

Sången var alltså Spaniens bidrag till tävlingen. 

Den som vill läsa mer om sångerskan kan göra det här . Hon ger ett sympatiskt intryck - bland annat blev hon uppenbarligen senare aktiv motståndare till Francoregimen.

Samma år var Sveriges bidrag Claes-Göran Hederströms "Det börjar verka kärlek banne mig". Att det blev  Massiel som vann och inte Hederström är ju inte direkt  konstigt - de spelar ju inte riktigt i samma division.

Jag minns lite vagt att jag gillade Massiels sång. Och när jag nu hörde den tror jag att det var första gången sedan 1968... Och gillar den nog ännu mer än jag gjorde då.

 
Massiel 1968

14 kommentarer:

Verutschkow sa...

Bättre än Yviva Espana med Sylvia W ...

Verutschkow sa...

Däremot var det väl bra att C Richard inte vann med sitt mjäkiga bidrag ...

Verutschkow sa...

Den bästa ESClåten det året kom dock bara till den svenska finalen.

Towa Carson och Du vet var jag finns. Som dock är misstänkt lik
Petula Clark och Don't sleep in the subway …

https://sv.wikipedia.org/wiki/Du_vet_var_jag_finns
https://www.youtube.com/watch?v=0ISX9mW78Dw

Erik Rodenborg sa...

Hmm... Jag har nu hört Towa Carsons sång. https://www.youtube.com/watch?v=Qc0YOlMmP48
Jag tycker INTE att den är bättre än La,la,la. Faktum är att jag inte ens tycker att den är speciellt bra alls.

För övrigt tycker jag även att Don´t seep in the subway är bättre än Towa Carsosn sång.

Smaken är olika.

Verutschkow sa...

Jag skall försöka glömma att du skrev så där ovänligt om Sveriges näst bästa
schlagersångerska genom åren ...

https://www.discogs.com/Annikas-La-La-La/release/6547956
LA LA LA kom att heta likadant på svenska och låg hela en
vecka på svensktoppen, 10:e plats ...


Verutschkow sa...

https://www.youtube.com/watch?v=FoG6s1x8LTs

En annan lysande schlager. Som kom 2:a efter Carola den gången ...

Erik Rodenborg sa...

Ver

"Sveriges näst bästa schlagersångerska genom åren"..'
Vem är då den bästa?

Verutschkow sa...

Det är i alla fall inte kvinnan som gjorde den svenska versionen av
"Don't sleep in the subway". Av någon anledning kom den att heta
som nedanstående ...

https://www.siw-malmkvist.de/songtexte/schwedische+texte/sov+inte+p+tunnelbanan.html

Kvinnan i fråga har på senare år tom i schlageruttagningar bildat trio med
Towa och Ann-Louise Hansson och för mig är det uppenbart vem som är bäst av
dessa tre. Den allra bästa schlagersångerskan såg jag f ö så sent som i julas
i Globen på "Konsumgalan", även kallad "The Show of Christmas". Reducerat pris
för medlemmar ...

Erik Rodenborg sa...

Underligt. Towa Carson är Sveriges näst bäste schlagersångare, alltså är hon inte den bästa. Siw Malmkvist sjunger svenska versionen av "Don't sleep in the subway" - alltså är det inte henne. Dessutom har hon bildat trio med Towa och Ann-Louise Hansson och därför kan det inte vara Ann-Louise Hansson. ????

Jo, om man läser här https://sv.wikipedia.org/wiki/Tre_damer finns det en trio bestående av Siw M, Ann-Louise H och - Lill-Babs. Det borde vare henne, men det förutsätter att Towa C INTE var med i den trio du8 syftade på.... trots att du nämnde henne i sammanhanget. Det är NÅT som jag tycker inte stämmer... :-)

Verutschkow sa...

Ditt schlagerkunnande är inte riktigt vad det borde vara ...

Lill-Babs gick alltså bort häromåret men Hansson, Carson och
Malmkwist stod på scen tillsammans så sent som i den svenska
ESCuttagningen i våras som pausakt ...

En enkel googling på rätt sökbegrepp räcker faktiskt för att hitta .... ...

Erik Rodenborg sa...

Jo, men det löser inte frågan om vem som du anser vara bäst av dem.

"Det är i alla fall inte kvinnan som gjorde den svenska versionen av
"Don't sleep in the subway""

"Kvinnan i fråga har på senare år tom i schlageruttagningar bildat trio med
Towa och Ann-Louise Hansson".

Citat 1 torde visa att det inte kan vara Siw Mamlmkvist, eftersom hon tydligen gjorde just den svenska versionen av "Don't sleep in the subway".

Det kan ju heller inte vara Ann-Louise Hanssom eller Towa C eftersom den kvinna som det handlar om bildat trio med just Ann-Louse H och Towa C. Och Towa C är ju förresten redan eliminerad eftersom du redan från början sa att hon var dn näst bästa.

Men samtidigt säger du att det är en av dessa tre.

Jag tycker det är nåt som inte stämmer....

Verutschkow sa...

"Men samtidigt säger du att det är en av dessa tre."

Nej, det gör jag inte ...

"Jag tycker det är nåt som inte stämmer...."

Din förmåga att läsa innantill (synen har du klagat över förr)
och din oförmåga till en enkel googling ...

#### ######## är alltså den kvinna som avses ...

Erik Rodenborg sa...

OK, Lill Lindfors. Ja, hon är definitivt bra.

Jag tyckte att du skrev det jag påstod men just nu har jag inte ork att kolla. Det är möjligt att jag gjorde nån sorts tankefel.

Verutschkow sa...

Slut på diskussionen, men notera SvT1 ikväll 20.00. Gammal repris med flera av de som
diskuterades. Från 2011 då bl a Lill-Babs levde ...

https://www.svtplay.se/video/27656761/moraeus-med-mera/moraeus-med-mera-sasong-1-avsnitt-6?start=auto

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...