söndag 26 maj 2019

Avskaffad personblockering på denna blogg

För några år sedan tog jag ett lätt absurt beslut. Det var att konsekvent radera kommentarer från ett antal personer på båda sidor i en inflammerad "debatt",  som jag högst motvilligt blivit intrasslad i.

Det har sedan dess följts, med reservation för att en av dessa personer snabbt gick över till att skriva anonyma kommentarer, vilket jag efter att ha funderat fram och tillbaka accepterade.

Men nu tycker jag att det har runnit tillräckligt mycket vatten under alla eventuella broar.  Den inflammerade konflikten (eller konflikterna, för det handlar om lite olika saker) fortsätter så vitt jag vet, men själv upplever jag att jag är lite mindre intrasslad nu (peppar, peppar).

Så nu går jag tillbaka till de mer lättförståeliga riktlinjer som jag plitade ner i ett blogginlägg den 28 maj 2015, innan jag blev alltför indragen i eländet.

Då jag skrev så här: .

"Jag vill passa på att säga något principiellt om hur modereringen på denna blogg fungerar.

Bloggen är förhandsmodererad. Det innebär att jag måste godkänna alla kommentarer innan de läggs ut.

Grundprincipen för modereringen är vad som skrivs, inte vem som skriver. Och det är vad som skrivs här, inte vad som skrivits någon annanstans. Och det är vad som skrivs under inlägget ifråga (eller i någon väldigt nylig debatt på denna  blogg) , inte vad samma person skrev på denna blogg för två år sedan.

Det finns undantag. Hans Scheike kommer aldrig,att få skriva här, även om det så endast handlar om krukväxter. Men undantagen är få.

Det händer ibland att människor ställer sig frågan om verkligen X, som eventuellt skrev detta eller detta på Y-sidan, eller eventuellt betett sig väldigt tarvligt mot Z, verkligen bör få skriva här. Och det är inte så konstigt.

Men grundprincipen är alltså denna. Modereringen  handlar om vad som skrivs, inte om vem som skriver det. Och - alltså - undantagen från denna grundprincip är mycket, mycket få."


Själv tycker jag nog nu att jag borde ha bibehållit denna grundinställning hela tiden. Men jag kände mig alltså oerhört pressad.

Så nu avskaffar jag det symmetriska  blockeringsbeslut  som i praktiken riktade sig mot en handfull personer på båda sidorna i denna  tilltrasslade konflikt.

Väl att märka. Att jag nu inte blockerar några personer innebär inte att jag nu vill ha in denna "debatt" på  min blogg.

Och den som får för sig att det nu är fritt fram att skriva vad som helst kommer att bli besviken.

Och bloggen är fortfarande förhandsmodererad....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kvinnohataren Hans Scheike är han ännu i livet ? Länge sen man hörde från han. Tycker du gör rätt i att blockera såna som han som hatar på kvinnor. Jag läser din blogg eftersom du har en feminstisk inriktnig.

Mvh

Erik Rodenborg sa...

Det var ju roligt att du läser min blogg, och av den anledningen. :-)

Hans Scheike blir om jag räknat rätt 94 år i juni. Jag antar att han lever, för annars skulle man nog ha hört talas om att han dött...

Verutschkow sa...

Lätt att på nätet kolla att han lever ...

Erik Rodenborg sa...

Jag kollade Wikipedia. Men ett säkrare sätt är ju att gå till Ratsit. Om någon finns där torde hen i alla fall ha levt för några veckor sedan.

JK Rowling om transfrågor

I det häxjaktsliknande drevet som har skapats efter att Harry Potter- författaren JK Rowling twittrat om translagen i Skottand kan det finna...