lördag 15 september 2018

Knutna Nävar från 1971

Har den senaste veckan - av någon outgrundlig anledning - gått och nynnat på en melodi. Det visar sig vara från denna sång från KFML(r):s sånggrupp Knutna Nävars LP,  "Internationalen och andra revolutionära arbetarsånger" från 1971.

Jag köpte nog den i början av 1972, och har väl inte tänkt på den så mycket de senaste åren. 

Just den här sången heter Warzawjanka, och finns i tidigare versioner. Jag har hört en av dem, och konstaterar glatt att errarna bytte ut orden "män av stål" till "folk av stål". Riktigt sympatiskt.

Sista versen i errarnas version går så här:

"Till kamp och till seger, fanan oss leder,
flammande röd som vårt heliga hat.
Borgarnas utsugarstat slår vi neder,
bygger kring jorden proletärernas stat".

Fast den som textat YouTube-klippet som jag länkar till gillar kanske inte ordet "heliga" - utan har bytt ut det med "eviga".

Eller så hörde hen bara fel...


Knutna Nävar

Inga kommentarer:

Funderingar om trans...

Jag är inte emot den nyligen antagna lagen för att jag är emot transsexuella. Tvärtom. Under stora delar av mitt liv har jag själv uppfattat...