torsdag 2 mars 2023

För kännedom

/Jag har, på förekommen anledning,  gjort ändringar i texten, för att undvika missförstånd./

Nu har även Tove Lifvendahl, Svenska Dagbladets politiska chefredaktör,  offentligt tagit avstånd från den omdiskuterade friande hovrättsdomen. Hennes ledarartikel kan läsas här. (Än så länge olåst).

Det är för väl att hon uttalade sig. .Inte för att jag trodde att hon skulle stödja  domen. Men hon kunde ju ha låtit bli att säga något alls.  

Men för mig handlar det också om en annan sak.  Jag prenumererar på SvD, trots att jag på många sätt ogillar tidningen. Men om man bor i Stockholmsområdet finns det egentligen bara två rikstäckande morgontidningar man kan prenumerera på. Och jag tycker att Dagens Nyheter är sämre.

Och jag vill fortsätta att ha en morgontidning; det skulle kännas konstigt utan en. 

Jag vet ju att SvD är extremt nyliberal i sin syn på ekonomisk politik. Så fort det handlar om ekonomi öppnar sig en veritabel avgrund när man läser ledarsidan, men så länge en person som Lifvendahl kan vara såväl nyanserad som empatisk när det gäller många andra frågor, kan jag kanske ändå fortsätta att prenumerera...

Bilden nedan: Tove Lifvendahl.  (Foto Jesper Sandström, hämtat från Wikimedia.)

4 kommentarer:

Verutschkow sa...

Varför skulle Tove Lifvendahl kunna misstänkas i det här sammanhanget ?
För att hon är gammal "kollega" med den f d MUFordförande som är justitie-
minister för tillfället ?

Erik Rodenborg sa...

Jag säger inte att hon skulle kunna "misstänkas" för att, som jag antar att du menar, stödja domen. Jag trodde inte alls att hon skulle stödja den, men det var inte helt självklart att hon själv skulle uttala sig om den alls.

Om det är så att fler tolkar texten som att jag "misstänkte" att hon hade veritabla avgrundsåsikter i denna fråga, borde jag kanske ändra den lite grann. Som nyliberal har Lifvendahl faktiskt helt förfärliga åsikter i ekonomiska frågor, men jag har aldrig sett henne uttrycka några dito förfärliga åsikter i debatter om övergrepp mot barn (vilket hennes fd kollega på SvD, Maria Abrahamsson, till och från gjorde).

Lifvendahl har alltså åsikter i ekonomiska frågor som i jämförelse får Fredrik Reinfeldt att framstå som en vänstersosse, men i övriga frågor brukar hon faktiskt vara riktigt nyanserad

Verutschkow sa...

Lifvendahl är gammal MUFordförande och det sitter naturligtvis i. Men hon
skriver rätt snyggt och är inte lika brutal som ofta hennes ställföreträdare
Peter Wennblad.

Har du förresten tänkt på hur många gamla MUFordföranden som är eller har varit
statsråd ? En gång i tiden kom de från SSU ...

1984–1988: Beatrice Ask
1988–1992: Ulf Kristersson
1992–1995: Fredrik Reinfeldt (motkandidat: Ulf Kristersson)
1995–1998: Thomas Idergard
1998–2000: Gunnar Strömmer
2000–2002: Tove Lifvendahl
2002–2004: Christofer Fjellner
2004–2006: Johan Forssell
2006–2010: Niklas Wykman (motkandidat: Mattias Thorsson)

Erik Rodenborg sa...

Jo, det där med hur många MUF-ordföranden som blivit statsråd avspeglar ju en sorglig högerutveckling de senaste, ja 40-45 åren....

Någon gång omkring 1980 hade sextio - och sjuttiotalens vänstervåg försvagats, och efter det har en brutal högervåg ersatt den.

Som Blå Tåget sjöng 1999: "Vi lever i konstiga tider". Det gör vi fortfarande.

Sorgligt.

Hossi

Sabine Hossenfelder har tydligen fått en asteroid uppkallad efter sig .  NASA ringde henne en dag och sa att de ville ha en asteroid uppka...