onsdag 27 april 2022

Elvira Madigan

Vaknade  i morse med en välbekant sång i huvudet. Det var balladen om Elvira Madigan

Jag har ingen aning varför den fanns i mitt huvud när jag vaknade. Men jag kom på att jag aldrig kollat  upp historien om Elvira Madigan. 

Så jag kollade den på Wikipedia. Det kan läsas här .  

Jag vet inte hur tillförlitlig  skildringen är. Men det ser inte så oproblematiskt romantiskt ut som i sången. 

Och löjtnant Sparre verkar inte så där oerhört sympatisk. För att nu uttrycka det lite försiktigt.

 

Elvira Madigan

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns män som beter sig som svin...

Erik Rodenborg sa...

Förvisso.

Och jag ska beställa "Sorgeliga saker hände : Elvira Madigan, Sixten och mig" som är skriven av Kathinka Linde, barnbarnsbarn till löjtnant Sparre.

Hon blev intresserad av vad som hände, och började forska i det.

https://www.akademibokhandeln.se/bok/sorgeliga-saker-hande-elvira-madigan-sixten-och-mig/9789186709310/

Verutschkow sa...

Finns förvisso en hel del svinaktiga typer ...

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...