tisdag 23 mars 2021

Ensam på dvärgplanet

Vaknade mitt i natten av att jag drömde att jag befann mig på en stenig och atmosfärfri himlakropp i rymden. Jag hade varit där en längre tid och överlevt pga att det rymdskepp jag befann mig i hade stora reservlager av både mat och syre. Maten tror jag att jag fick i mig intravenöst, av att jag var kopplad till en maskin. Jag insåg att det var ytterst osannolikt att någon skulle komma att undsätta mig.. 

Rymdskeppet hade uppenbarligen nödlandat. Jag verkade vara  den enda människan i det,, men jag var omtöcknad och visste inte om det funnits andra i det, som hade dött, eller om jag hade varit ensam hela tiden.Jag satt eller låg i ett trångt utrymme i rymdskeppet som inte gick att ta sig ur, men kunde ändå (via en TV-skärm?)  se den steniga ytan utanför skeppet.  

Det var inte månen, utan snarare typ en dvärgplanet i Kuiperbältet. Vilket gjorde det extremt osannolikt att någon skulle komma och rädda mig. Eller ens visste var jag var.  

När jag insett allt detta vaknade jag.


 

12 kommentarer:

Tidlösa sa...

Såg du några bevis på att universum är elektriskt? ;-)

Tidlösa sa...

Har kollat klart klippet om electric universe. Han gör ju en distinktion mellan plasma universe och electric universe, även om han inte tror på någon av dem. Obehaglig stämning i kommentarsfältet, dock. Lite oklart varför "astrofysikerna" uppfattar electric universe (eller Big Bang-kritiker) på ungefär samma sätt som CNN uppfattade Trump, eller QAnon uppfattade Biden...

Erik Rodenborg sa...

"Bevis" från en dröm skulle väl i så fall ses som aningen problematiska. ;-)

Men uppriktigt sagt - "electric universe"-teorin är ju ganska så vederlagd. Nedan är några reflektioner jag nyss la ut på din blogg.

"'Electtric universe' är ju ett lätt mål. I synnerhet deras teorier om att solen är som en glödlampa och får sin energi från så att säga osynliga "ledningar" i rymden.

Det är märkligt hur "electtric universe" utvecklats först som en parasiterande skrattspegel av plasmakosmologin - sedan har marginaliserat denna, och nu faktiskt lyckats få Anthony Perratt att samarbeta med dem i sökandet av arkeologiska (!) belägg för plasmateorierna.

Så lågt har inte Lerner sjunkit, men han ter sig ganska så isolerad när han publicerar den ena tråkiga videon efter den andra där han sitter och pratar om att han minsann haft rätt hela tiden och att motståndarna alltid har fel.

Vad som hänt är att de inomvetenskapliga plasmakosmologerna har bevisats ha fel stå många gånger att de mer eller mindre har marginaliserats - så att det nu är de utomvetenskapliga eu-anhängarna (vilka struntar i om de har motbevisats) som dominerar scenen. Och på de två främsta "riktiga" plasmakosmologiska sajterna ( dem ena ser ut att vara redigerad av Lerner, den andra av Peratt) gör de reklam för Donald Scotts bok "The Electric Sky"som hävdar att ingen fusion pågår i solen, och istället för fram glödlampsteorin.

Tråkigt slut för en åsiktsriktning som för några årtionen sedan sågs som en respektabel teori...

Jag vill gärna tro på teorier som inte godtar Big Bang, så plasmakosmologins öde känns lite tragiskt."

Erik Rodenborg sa...

Tidlösa 11.06

Jo, jag tycker vi på senare tid fått någon sorts grövre debattklimat på många områden.Det är lite skrämmande. Det kan delvis bero på att internet gör det möjligt att kasta fram de grövsta oförskämdheter anonymt - och att detta sedan har gett en impuls till även de som inte är anonyma att använda sig av samma typ av retorik,

Tidlösa sa...

Har skrivit en kortfattad kommentar på min blogg. Off topic: Dick Harrison har gett ut ett helt drös nya böcker, om allt från Olof Palme till Dalslands historia, och han tänker tydligen inom en nära framtid ge ut en bok om...Jesus! Ha! *Den* kommer att bli intressant att läsa...

Harrison är ju väldigt skeptisk till det mesta när det gäller källor, ska bli intressant att se hur den skepticismen kommer att arta sig när den appliceras på Nya Testamentet...

Dalslands historia låter mer safe.

Kommer givetvis köpa och läsa några av dessa böcker under våren och sommaren.

Erik Rodenborg sa...

Som jag sagt tidigare, Harrison verkar aspirera på att bli den historiska litteraturen motsvarighet till Enid Blyton. Då syftar jag förstås framförallt på att han spottar fram nya snabbskrivna böcker i en takt som kanske till och med överträffar Blytons.

Det är alltså inte menat som kritik. Jag gillar Enid Blyton...

NoBoyToy sa...

Om jag vore drömtydare så skulle jag nog gissa på att du börjar känna dig lite instängd och isolerad i covid-tider, Erik?

Erik Rodenborg sa...

Ja, det är nog i alla fall en del av förklaringen på drömmen...

Hugge sa...

Totalt OT men såg du intervjun med med Federley? Helt unerbar punktering av snuskgubben. På klingande värmländska. Om dete inte vore för Hellsten hade Federley strukits medhårs hela kvällen.

Erik Rodenborg sa...

Nej, jag såg den inte. Finns den på nätet?

Hugge sa...

https://www.svtplay.se/carina-bergfeldt

Hellquists värmländska är på något sätt pricken över i:et. Hade dock helst sett att hon sa "våldtar barn" istället för "ligger med barn" men lysande agerat av värmländskan i vilket fall.

Erik Rodenborg sa...

Ska kolla.

Funderingar om trans...

Jag är inte emot den nyligen antagna lagen för att jag är emot transsexuella. Tvärtom. Under stora delar av mitt liv har jag själv uppfattat...