lördag 1 augusti 2020

Trackslistan, Troll och Jimmy Dean

Jag brukar då och då nämna att jag  slutade att lyssna på topplistor  1971. Det är i stort sett sant - och först nu har jag kommit på att det i all fall går att ta igen  det - på något sätt...

Jag trodde fram till nyligen att det inte fanns några topplistor för popmusik efter att Tio i Topp och Kvällstoppen lades ner 1974 respektive 1975.

Men det var ju fel. När Tio i Topp lagt mer  1974  kom ett program som hette Poporama . Det var inte direkt en lista,, men det sändes varje vecka och lyssnarna fick skicka in förslag  på låtar,  och de som fick mest röster spelades upp. Det fanns ingen gradering, och ingen etta.., ,men de nykomlingar som fick mest röster bland nykomlingarna kallades för Smash Hits, och fick på så sätt en särställning.

Men 1984 ersattes det med ett program som i mycket liknade Tio i Topp. Det hette Trackslistan  och liksom Tio i Topp var den stora majoriteten av låtar på engelska. Den röstades fram på olika sätt, som ändrades  genom åren. Men jag antar att det - likasom Tio i Topp - mest var ungdomar som röstade - det verkar i alla fall så på de flesta av de låtar som kom högst upp.

Det kom förresten efter ett tag också en efterträdare till Kvällstoppen. Den började sändas samma år som Kvällstoppen lades ner,  finns ännu idag, och heter numera Sverigetopplistan. Allt detta hade jag verkligen ingen aning om.

Eftersom mina kunskaper om popmusik efter 1971 är så fragmentariska har jag de senaste dagarna roat mig med att gå igenom både Poporama och Trackslistan, som finns på nätet . Inte allt, förstås, men jag har kollat ett stort antal låtar och lyssnat igenom ganska mycket.

På Wikipedia finns alla "smash hits" under uppslagsordet "Poporama". De länkar ju inte till en musikvideo, men det kan man ju göra själv.

På en sajt som heter Nostalgilistan finns (bland annat) alla veckors Trackslistan, Och där finns det oftast länkar till musikvideor.

Allt detta känns konstigt. Det här var en värld jag var en sorts del av - som lyssnare - som jag lämnade  våren 1971. Inte av fri vilja, utan genom något som nästan upplevdes som en programmering. Och som startade med  ett psykotiskt genombrott.

Därför finns det en känsla av mycket starkt vemod, men också av en smula  glädje, av att gå igenom något som jag kanske inte skulle lämnat om...

När jag sakta gick igenom listorna fastnade jag för många av sångerna. En av dem var denna, som släpptes 1989 och kom upp på Trackslistan 1990.

Det är en sång av en tjejgrupp som besjunger en man som sägs heta "Jimmy Dean". Det är uppsluppen och charmig, och är helt klart en parodisk sång. Det är en ganska så hejdlös parodi på idoldyrkan...

Men vem  handlar den om? Det finns faktiskt två alternativ. Antingen handlar den om en countrysångare i USA, som hette Jimmy Dean.  Han dog 2010, och skulle kunna ha hört den parodiska sången.

Å andra sidan famns det en betydligt mer känd tonårsidol som hette James Dean, som dog i en bilolycka 1955. Nu kan man läsa på Wikipedia att denne James Dean ibland också  kallades.... Jimmy Dean.

Oavsett vem den nu handlar om tycker jag att den är rolig. Och väl värt att lyssna på. 

20 kommentarer:

Tidlösa sa...

Trackslistan och Kaj Kindvall *är* i princip 80-talet.

Tidlösa sa...

Har slltid tolkat det som James Dean. De kallar honom "movie star" i låten.

Tidlösa sa...

Kollade du upp italo-disco? Många klassiker, som Scotch, Miko Mission, Ken Lazlo, Baltimora...

Erik Rodenborg sa...

Nu blev jag förvånad två gånger. Dels för att någon annan än Ver har kommenterat ett inlägg om musik på denna blogg - det torde inte ha hänt på många år.

Dels för att när jag skulle börja kolla ”italo-disco” (ja, det är första gången) är det första jag stöter på en låt om Sovjetunionen – med refrängen stulen från Beatles. https://www.youtube.com/watch?v=vZuBkQVYQN8 .

Vad gäller Jimmy Dean har du med all sannolikhet rätt. Det betyder att låten - om man nu ska ta texten bokstavligt! - har någon sorts spiritistiskt scenario...

Under 80-talet lyssnade jag nog endast på popmusik som var producerad detta årtionde om jag av en slump råkade höra den på radio. Det innebar till exempel att när jag 1985 , också av av en slump, råkade se "Desperately Seeking Susan" (jag hade gått omkring på stan och bestämt mig för att jag skulle gå in på den första biografen jag råkade gå förbi och se en av deras filmer!) hade jag ingen aning om att huvudpersonen var den kända sångerskan Madonna. Det fattade jag nog inte förrän kanske tio år senare.

Erik Rodenborg sa...

PS. Har rättat ett fel. Jag skrev "Nostalgilistan*" på ett ställe det skulle stå "Poporama", vilket gjorde meningen obegriplig.

Tidlösa sa...

Aha, den där låten om USSR är också en klassiker i genren...

Tidlösa sa...

Bob Avakian och RCP stödjer Biden.

Erik Rodenborg sa...

Jag tänkte kolla, men så såg jag att de just hade gett ut en bok med titeln "Science and Revolution: On the Importance of Science and the Application of Science to Society, the New Synthesis of Communism and the Leadership of Bob Avakian" ...

Om jag måste välja, föredrar jag Posadas.

Tidlösa sa...

Jag är lite förbryllad över att just Avakian accepterar något som helst ledarskap annat än sitt eget. Fast han kanske blev imponerad när Biden lär ha citerat Mao på ett kampanjmöte? Obs! Ironi! Biden sade "kvinnor bär upp halva himmelen".

Tidlösa sa...

Uppgifterna kommer från Washington Times. Det märkliga är att DSA inte stödjer Biden, medan flera revolutionära vänstergrupper alltså gör det. Upp och ned vända världen?

Erik Rodenborg sa...

Menar du verkligen att DSA inte stöder Biden mot Trump? Det låter faktiskt konstigt, alla som uppfattar sig som vänster brukar hävda att vid själva presidentvalet gäller det ändå "anyone but Trump"... Det gör ju till och med jag... ;-)

Fast sedan finns det ju tydligen en vänsterflygel i QAnon, som tror att om Trump vinner är det ett steg mot att avskaffa kapitalismen...

Verutschkow sa...

"Nu blev jag förvånad två gånger. Dels för att någon annan än Ver har kommenterat ett inlägg om musik på denna blogg - det torde inte ha hänt på många år."

Däremot är det inte så förvånande att kommentarsfältet s a s lämnar ämnet ...

Tidlösa sa...

Se dessa artiklar:

"The story behind DSA's non-endorsement of Joe Biden"

"DSA isn't endorsing Joe Biden. That doesn't mean members can't work for him"

"DSA on Twitter: We are not endorsing Joe Biden"

Tidlösa sa...

DSA verkar ha radikaliserats betydligt och är inte längre socialdemokrater ens i bred mening. Jag skulle nog kalla dem allmänvänster eller nyvänster. Fast deras beslut känns ändå märkligt...

Tidlösa sa...

Twitter gjorde ett misstag när de bannade QAnon, nu pratar ju *alla* om dem!

Erik Rodenborg sa...

Tidlösa

Det tycks ju finnas en kritik inom organisationen mot beslutet. Jag har aldrig varit förtjust i den "trotskistiska" dogmen att aldrig rösta på borgerliga kandidater (jag var för att _SWP skulle röstat på McGovern 1972) men Biden och H.Clinton är ju inte endast borgerliga kandidater, de är ju ovanligt obehagliga sådana. Det som gör att jag ändå om jag bodde i USA skulle rösta på Biden är dels - och viktigast - att jag ser den globala uppvärmningen som en ödesfråga för hela mänskligheten. Dels att jag är rädd för att Trump om han väljs en ny period SKULLE kunna bli ett direkt hot mot den i och för sig mycket bristfälliga borgerliga demokratin i USA.

Vad gäller Twitter och QAnon var det inte endast ett taktiskt misstag. Så länge man inte raderar alla twitterkonton som man tycker kommer med osakliga angrepp borde man ju heller inte radera alla QAnonkonton.

Ver

Det är tillåtet att vara off topic här. Det enda undantaget är när jag av någon annan anledning vill hitta en förevändning för att radera en kommentar, och den dessutom är off topic. Då har jag ibland använt "off topic" som just en sådan förevändning. ;-)

Tidlösa sa...

På min egen blogg är jag själv off topic när jag komnenterar mina egna inlägg... :-)

Erik Rodenborg sa...

Det är något som många troligen har märkt. ;-) http://ashtarbookblog.blogspot.com/2020/07/the-akhenaten-material.html

Tidlösa sa...

Off topic igen. "Catholic priset was correct to deny communion to Joe Biden - here's why" i The Hill, Oct 31,2019. Konstigaste förvecklingen hittills...

Erik Rodenborg sa...

Jag visste inte att Biden var katolik. I så fall lever han farligt, om man får tro en av de mindre övertygande konspirationsteorierna om Kennedymordet. Nämligen att John F Kennedy dödades eftersom frimurarna inte kunde tänka sig en katolsk president.

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...